KAVIn ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen artikkelikokoelma tarjoaa monipuolisen katsauksen mediakasvatukseen ja medialukutaidon merkitykseen ja sen haasteisiin eri ikäkausina ja elämäntilanteissa. Teos tarjoaa näkökulmia ja työkaluja niin opiskelijoille, kasvattajille, tutkijoille kuin medialukutaidon parissa työskenteleville ammattilaisillekin.  

Artikkelikokoelma esittelee kattauksen mediakasvatuksen ajankohtaista tutkimusta ja asiantuntijanäkökulmia. Mediakasvatusta tarkastellaan hyvinvointia ja osallisuutta tukevana toimintana.  

Artikkelikokoelman kirjoitukset on jaettu kahteen temaattiseen osaan. Ensimmäinen osa, Elinikäinen medialukutaito, käsittelee medialukutaidon merkitystä lasten ja nuorten maailmasta aina seniorikansalaisten elämään. Artikkelit tarkastelevat nettikiusaamista, lukiolaisten kriittistä lukutaitoa, senioreiden osallisuutta, valokuvataiteen ammattiopiskelijoiden keinoja käsitellä ilmastoahdistusta sekä mediakasvatusta ekokriisin aikakaudella.  

Kokoelman toinen osa on otsikoitu Ratkaisuja medialukutaidon edistämiseen. Tähän on koottu viisi erilaista artikkelia, joissa on ratkaisuja ja kokemuksia digihyvinvoinnista, lukutaidon innostamisesta, minäkuvan rakentumisesta sosiaalisessa mediassa, yhdenvertaisen medialukutaidon edistämisestä, digihuijausten näkemisestä sekä talouslukujen ymmärtämisestä.

Teos on julkaistu pdf-tiedostona, jonka voit ladata ilmaiseksi täältä https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf 

Mediakasvatusfoorumi on KAVIn vuosittain Helsingissä järjestämä mediakasvatuksen asiantuntijoiden ja kehittäjien kohtaamis- ja verkostoitumispaikka. Artikkelikokoelmasta keskustellaan osana aamupäivän ohjelmaa 28.5. klo 9.45-10.30. Voit seurata keskustelua etälähetyksestä KAVIn Asiaa mediakasvatuksesta-kanavalla.  

Lisätietoja julkaisusta:
Erityisasiantuntija Saara Salomaa, KAVI
p. 050 577 5899
etunimi.sukunimi(at)kavi.fi