Orionin kevät 2017

Itsenäisyyden 100. juhlavuoden kunniaksi Orionissa avataan ”all female panel”, upea sarja Suomen vahvojen naiskirjailijoiden teoksiin perustuvia elokuvia Minna Canthista Sofi Oksaseen sarjassa Sain roolin johon en mahdu. Koko perheen Suuressa lukuseikkailussa filmatisointeja nähdään vielä lisää, Tove Janssonista Leena Krohniin.

Antti Peippo (Sijainen), ”uuden historian” edelläkävijä suomalaisessa elokuvassa, on Risto Jarva -seuran kunnianosoituksen ja seminaarin aiheena.

Esillä on kaikkien Suomi. Saamelaisten kansallispäivän vieraamme on Katja Gauriloff (Kuun metsän Kaisa). Ahvenanmaa on tapahtumapaikkana ruotsalaisessa Katriina-filmatisoinnissa. SELO-vierainamme ovat Selma Vilhunen, Marko Röhr, Kim Saarnilehto, Juho Kuosmanen, Alli Haapasalo ja Antti Jokinen uutuuselokuvineen.

Elokuvateatteri Orion täyttää 90 vuotta, Suomen elokuva-arkisto 60 vuotta ja sen ensimmäinen johtaja Aito Mäkinen 90 vuotta. Kansallista elokuvaperintöä ei missään ole pelastettu kattavammin kuin Suomessa, mutta me osallistumme myös maailman elokuvan säilyttämiseen, mistä on uusimpana näytteenä 4K-digipelaste elokuvasta Oliveran härkä.

Meillä on myös rakkauden teemavuosi. Koko ystävänpäivä on omistettu sille, samoin Fashion Film Festival teemanaan häät ja hääasut (Elizabeth Taylor ja Morsiamen isä), kuin myös Näyteltyä rakkautta -yhteissarja Teatterimuseon kanssa, painopisteinä William Shakespeare ja Anton Tshehov.

Mestarit jättävät meidät, mutta me emme unohda iranilaista Abbas Kiarostamia (Tuuli meitä kuljettaa) emmekä belgialaista Chantal Akermania (Jeanne Dielman).

Kauden ohjaajia on ranskalainen Julien Duvivier, pitkän linjan ammattilainen, joka kohosi nerouteen ihmeellisellä 1930-luvullaan (Pepe le Moko, Tanssiaiskortti). Sodankylän elokuvajuhlilla yleisön valloitti viime kesänä tshekkimestari Jiří Menzel, jolta näemme laajan retrospektiivin (Tarkoin vartioidut junat).

Kunnianosoitus klassisen Hollywoodin suurmiehelle Howard Hawksille paljastaa hänet suvereeniksi niin komedian (Hätä ei lue lakia) kuin toimintaelokuvankin (Rio Bravo) saroilla. Hawksin vaikutus on ollut niin monipuolinen, että siitä voisi tehdä oman sarjan. Hänen oppipoikiinsa kuuluu John Carpenterkin, jonka elokuvauraa tutkaillaan musiikkikulmasta Antti Suonion ja Lauri Lehtisen suunnittelemassa sarjassa.

Elokuvan historia -suosikkisarjassa seurataan taiteenalan kehitystä toisesta maailmansodasta kansainvälistymisen aikakaudelle (Parhaat vuodet, Satiinin puna). Olaf Möllerin Saksa sodan jälkeen -retrospektiivissa tehdään löytöretki maan uutta aaltoa edeltävään aikakauteen Locarnon elokuvajuhlien viimevuotisen erikoissarjan innoittamana (Ja lopussa oli hiljaisuus). Kreikan uusi aalto -sarjassa nousevat esiin keskeiset nykyauteurit Athina Rachel Tsangari (Attenberg) ja Yorgos Lanthimos (Dogtooth).

Pertti Avola, jolta ilmestyy kirja Ruutia valkokankaalla, on suunnitellut meille mahtavan western-sarjan, jossa nähdään klassikoita John Fordista Clint Eastwoodiin (Armoton).

Orion on jälleen yhtenä DocPoint-festivaalin tyyssijana, klassikkovalintana järisyttävä, lähes 10-tuntinen Shoah. Liput kannattaa hankkia ajoissa siihen, kuten myös sing-along-näytöksiimme (Risto Räppääjä, West Side Story...). Trilogiataivaalle nousee Sissi-sarja. Uusimpia restaurointeja esitellään Kino Klassikko -otsikolla (Varjojen vangit). Kinokonserttien löytöihin kuuluu hulvaton georgialainen Isoäitini, musisoimassa Cleaning Women. Kuukauden elokuvia ovat Evolution, The Lure ja The Lady in the Van.

Tervetuloa Orioniin!

Antti Alanen