Orionin kesä 2018

”On mentävä katsomaan” oli Jacques-Yves Cousteaun tunnuslause hänen sukeltaessaan valtameren ikiyöhön kuvaamaan ihmeellisiä otuksia, joita ei ollut milloinkaan ennen filmattu. Esitämme hänen elokuviaan aitoina Technicolor-kopioina.

Löytöretkeilijän rohkea henki oli ominainen myös uuden aallon hienoimmalle näyttelijälle Jeanne Moreaulle (1928–2017), jolle omistamme muistosarjan. Arvostetun teatterinäyttelijän innoitti moderniin vireeseen Louis Malle, joka oli aloittanut uransa Cousteaun kumppanina. Moreausta innoittuivat vuorollaan parhaat ohjaajat Antonionista Ozoniin.

Rohkeudesta on kysymys myös Angelika-sarjassa. Anne Golonin historiallisista romaaneista syntyi suosikkisarja, talttumattoman sankarittaren (Michèle Mercier) selviytymissaaga Ranskan Aurinkokuninkaan absoluuttisen itsevaltiuden pyörteissä.

Ingmar Bergman eteni uuteen ja tuntemattomaan 1960-luvulle saavuttaessa. Ohjaaja muutti tyylinsä valitessaan uuden kuvaajan Sven Nykvistin, löytäessään uusia tähtiä kuten Liv Ullmannin ja pyrkiessään niin pitkälle kuin hänen oli mahdollista päästä sellaisissa teoksissa kuin Talven valoa, Persona ja Suden hetki.

David Lynch kuuluu nykytaiteen aitoihin surrealisteihin. Hänen seikkailunsa tapahtuvat arjen ja valvetodellisuuden tuolla puolen. Ohjaajan pitkien elokuvien lisäksi esitämme dokumenttielokuvan David Lynch: The Art Life sekä Luckyn, jossa Lynch vain näyttelee.

Suomalaisista taiteilijoista kunnianosoituksen kohteena on mestariohjaaja Pirjo Honkasalo. Muistovuosi 1918 -teemassa ovat esillä Alfred Kordelinin (Mommilan veriteot 1917) ja Maiju Lassilan (Tulipää) tragediat.

Ensi kertaa teemme kunnianosoituksen tuottaja-ohjaaja Veikko Itkoselle. Huomioimme hänet film noirin taiturina (Silmät hämärässä), kansalaisaktivistina (Viro 100 -ajankohtainen Vaarallista vapautta) ja dokumentaristina. Vieraanamme on Heidi Krohn, Itkosen hienoin tähtilöytö (Silja – nuorena nukkunut). Jack Witikka -elämäkerran kirjoittaja Maria-Liisa Nevala kertoo meille tästä Itkosen luotto-ohjaajasta.

Patricia Highsmithille F. M. Dostojevski oli ”ainoa dekkarikirjailija, jota luen – uudelleen ja uudelleen”. Dostojevskin tavoin Highsmithkin on ollut elokuvantekijöille antoista, kuten todistaa sarjamme Alfred Hitchcockista (Muukalaisia junassa) Todd Haynesiin (Carol).

Hullu vuosi 1968 näkyi elokuvassa kaikin tavoin. Ajan suuriin kysymyksiin kuuluivat kulutusyhteiskunnan autius (Teorema), kapinan ristiriitaisuus (Sympathy for the Devil), Vietnamin sota (Sian vuosi) ja seksuaalinen vallankumous (Performance).

”Hyvää ruokahalua” -sarjassa kulinaristinen teema painottuu makaaberin suuntaan. Omalaatuisina kokkeina hääräilevät Marco Ferreri, Julia Ducournau (Raw), Claire Denis ja Paul Bartel (Paistinpannumurhaajat).

Kaupunkien sielua luotailevat kesäsarjassamme mitä erilaisimmat taiteilijat. Kohtaamme Wim Wendersin Berliinissä, Abbas Kiarostamin Toscanassa ja Woody Allenin kolmessa kaupungissa.

Jatkoaika-sarjassa esitämme elokuvia, jotka ovat kadonneet teatteriohjelmistosta liian pian. Kesän tärppejä ovat Francis Leen God’s Own Country, Agnieszka Hollandin Jäljet, Ildikó Enyedin Kosketuksissa, Daniel Kwanin ja Daniel Scheinertin Swiss Army Man, Yorgos Lanthimosin The Killing of a Sacred Deer ja Claire Denisin Aurinko sisälläni.

Toukokuun ilouutinen on Bio Rexin 70 mm:n näytösten jatkuminen. Esitämme Christopher Nolanin Dunkirkin ja Nikolai Gogol -sarjan huipennuksena huikean psykedeelisen Juhannusaaton.

Sunnuntain ensimmäisiin näytöksiin voi tulla lasten kanssa leffaan, teemoina Hevoskesä ja Jacques Tati.

Tervetuloa Orioniin!

Antti Alanen