Meksiko

16.11.2018 - 02.12.2018
Upea retrospektiivi meksikolaisen elokuvan kulta-ajalta muuttaa käsityksiämme elokuvasta ja Meksikosta.

Fernando de Fuentesin El compadre Mendoza (Godfather Mendoza, 1933) tarjoaa kriittisen näkökulman maata 1910-luvulla repineeseen järkyttävään sisällissotaan. Päähenkilö on valtioviisas haciendan omistaja, joka yrittää pysyä väleissä kaikkien kanssa. Elokuvaan sisältyy eräs kaikkien aikojen hienoimmista triangelidraamoista.

Juan Bustillo Oron ohjaama Dos monjes (Two Monks 1934) on meksikolaisen gotiikan aarre. Munkkiluostariin sijoittuva jylhä tarina kertoo kahdesta miehestä, verivihollisista, jotka ovat luopuneet maallisesta elämästä samaan naiseen kohdistuneen onnettoman rakkauden vuoksi.

Julio Brachon Historia de un gran amor ([The Story of a Great Love], 1942) on mahtava melodraama mielettömästä rakkaudesta. Mestarillisen kuvauksen toteutti Gabriel Figueroa. Pääosassa on köyhä poika (Jorge Negrete), joka ihastuu rikkaaseen ja kauniiseen Soledadiin (hurmaava Gloria Marín oli ohjaajan vaimo).

Emilio ”El Indio” Fernández oli kulta-ajan kuuluisin ohjaaja, ja kuvaajansa Gabriel Figueroan kanssa hän perusti omaperäisen ”meksikolaisen tyylin”. Maclovia (1948) on heidän pääteoksiaan. Traaginen rakkaustarina sijoittuu Meksikon alkuperäisväestön pariin, ja pääosia tulkisevat Pedro Armendáriz ja María Felix.

Alejandro Galindo oli kulta-ajan tuotteliaimpia ja monipuolisimpia ohjaajia. Una familia de tantas (One Family Among Many, 1948) on moderni ja urbaani perhedraama, jossa nykyaika uhkaa perinteistä patriarkaalista järjestystä. Uuden ajan henkilöitymänä näyttäytyy pölynimurikauppias.

Alberto ”Tito” Goutin Aventurera (1950) edustaa rumbero-genreä, jossa rumban afrokuubalainen syke kytkeytyy kohtalokkaiden noir-naisten draamaan. Perhetytön (Ninón Sevilla) ökyelämältä putoaa pohja, kun suku joutuu vararikkoon, ja tyttö joutuu elättämään itseään yökerhojen artistina. Mehevä kuvaustyö oli Alex Phillipsin käsialaa.

Roberto Gavaldónin Soledad’s Shaw (El rebozo de Soledad I, 1952) kertoo lääkäristä, joka torjuu rahakkaan kutsun pääkaupunkiin ja jää pikkukaupunkiin hoitamaan köyhiä. Tästä ristiriidat vasta alkavatkin, kun lääkärin ystävälliset eleet käsitetään väärin. Päärooleja tulkitsivat huippunäyttelijät, ja kuvaajana oli maestro Gabriel Figueroa.

Julio Brachon La sombra del Caudillo (The Shadow of the Tyrant, 1960) on väkevä poliittinen thrilleri, joka käsitteli tulenarkaa ajankohtaista teemaa: maata johtavan vallankumouspuolueen korruptiota ja juonitteluja. Meksikon armeijan painostuksesta elokuva hyllytettiin 30 vuodeksi

Kuraattorit:  Daniela Michel ja Chloë Roddick. Esittelyn toimitus heidän laatimastaan aineistosta Antti Alanen.

Kiitos: Secretaría de Relaciones Exteriores (SRE), Morelia International Film Festival, Filmoteca de la UNAM, Cineteca National México, Embassy of Mexico in Finland, Fundación Televisa, Viviana García Besné, Vasallo Vision (Carlos Vasallo), Sindicato de Trabajadores de la Producción Cinematográfica (STPC), Sección de Técnicos y Manuales del Sindicato de Trabajadores de la Producción Cinematográfica de la R.M. (STYM), Nuevo Cinema Latino.

Vieraana Chloë Roddick 16.–17.11.2018.
Huom! Päivitys 2.11. Roddickin vierailu Suomessa ja näytöksissä on valitettavasti peruuntunut.