Louise Brooks, kimaltava tähdenlento

12.10.2017 - 01.12.2017
Louise Brooksin elokuvauraa voi luonnehtia tähdenlennoksi, sillä hänen aktiivinen elokuvauransa kesti vain vuosikymmenen. Parhaimmat elokuvansa hän teki Euroopassa G. W. Pabstin kanssa. Hollywoodin Brooks jätti sopimusrikkojana, eikä paluu unelmatehtaaseen enää onnistunut.

Modernin tanssin merkittävässä Denishawn-tanssiryhmässä ja Broadwayn Ziegfeld Follies -revyyssä kunnostautunut Brooks (1906–1985) sai sopimuksen Paramount-yhtiölle. William Wellmanin mestariteoksessa Beggars of Life (1928) pojaksi naamioitunut Brooks pakenee murhasyytettä maankiertäjien seurassa. Vaiherikkaalla matkalla määritellään lopulta myös rakkaus, kun kovakasvoinen Oklaholma Red näkee totuuden: “I’ve heard about it – but I never seen it before. It must be love.”

Pabst löysi hehkuvan Lulunsa Howard Hawksin elokuvasta A Girl in Every Port, jonka esitimme keväällä. Pandoran lippaassa (Die Büchse der Pandora, 1929) Brooksin amoraalinen roolihahmo on viaton ja sensuelli – nainen, joka ei tunnusta rajojaan. Elokuva perustuu Franz Wedekindin näytelmiin, joissa ekspressionismi yhdistyy melodraamaan. Pabst tutki totuutta kuitenkin viileästi uusasiallisuuden hengessä, realistisesti ja vähäeleisesti tuoden samalla esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja kaksinaismoraalia.

Pabstin Kadotetun päiväkirjassa (Das Tagebuch einer Verlorenen, 1929) Brooks esittää viatonta tyttöä, joka saa lapsen raiskauksen seurauksena. Perhe keskittyy varjelemaan mainettaan, hylkää tytön kasvatuslaitokseen ja antaa lapsen pois. Tyttö kuitenkin karkaa ja päätyy elättämään itseään ainoaksi jäävällä vaihtoehdolla. Moraliteetti ottaa kantaa paremman luokan hurskasteluun ja näkee hyveen ”syntisissä”.    

Augusto Geninan Miss Europa (Prix de beauté, 1930) valmistui siirtymävaiheessa mykästä äänielokuvaan. Sen kerronta on kuitenkin ilmeistä mykkäelokuvaa, ja Orionissa nähdäänkin Bolognassa restauroitu mykkäversio. Brooksin esittämä Lucienne valitaan missikisoihin, ja hänelle avautuu uusia mahdollisuuksia. Mustasukkainen poikaystävä pyrkii rajoittamaan naisen elämää ja valintoja.

Kirsi Raitaranta