Jatkoaika

27.06.2017 - 11.08.2017
Sarjassa esitetään uutta laatuelokuvaa, joka on liian nopeasti kadonnut teatterien ohjelmistosta.

Australialaisen Jocelyn Moorhousen The Dressmaker (2015) on Rosalie Hamin romaaniin perustuva komediallinen kostodraama. Nainen (Kate Winslet) palaa pieneen australialaiskaupunkiin auttamaan äitiään (Judy Davis), jonka terveys alkaa reistailla. Ohjaaja on luonnehtinut elokuvaansa "Clint Eastwoodin Armottomaksi, aseena ompelukone".

Pakolaisvirta koettelee pientä Lampedusan saarta Välimerellä. Fuocoammare – tuli merellä -elokuvassa (2016) saarelaisten elämää kuvataan paikallisen lääkärin ja 12-vuotiaan pojan näkökulmasta. Gianfranco Rosin lämmmin dokumentti voitti Berliinin elokuvafestivaalin pääpalkinnon.

Tv:n uutisankkuri (Trine Dyrholm) ja hänen miehensä haluavat vaihtelua elämäänsä ja perintötalo luo tähän tilaisuuden. Ison talon ovat avataan myös sekalaiselle ystäväjoukolle. Thomas Vinterbergin 1970-luvun alkuun sijoittuva Kommuuni (Kollektivet, 2016) kuvaa kepeästi kommuuniasumisen iloja ja suruja.

Saul on keskitysleirivanki jonka natsit ovat kaasukammion sijaan pakottaneet siivoamaan kansanmurhan jälkiä. László Nemesin järisyttävä debyyttiohjaus Son of Saul (2015) sai sekä parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin että Golden Globe -palkinnon.

Japanilainen Kore-eda Hirokazu on laatudraaman mestari. Kolme sisarusta asuu yhdessä Tokion lipeillä. Isän kuolema tuo jännitteitä perheharmoniaan: sisarukset joutuvat kohtaamaan uuden sisarpuolensa. Hillitty Siskokset (Umimachi Diary, 2015) on Kore-edan väkevä perhedraama kuten sitä edeltänyt Isänsä poika.

Toisen maailmansodan päätyttyä nuoret saksalaissotilaat pakotetaan purkamaan Tanskan rannikolle kylvämänsä miinat. Vihan ja koston atmosfääri on käsin kosketeltava. Land of Mine (Under sandet, 2015) on klassisen eeppinen, syvästi intiimi, elegantti, mutta ankara, summaa Washington Post.

Pasi Nyyssönen