Draamaa Islannista

06.10.2017 - 03.11.2017
Islannin elokuvakulttuuri kukoistaa. Tähän sarjaan on poimittu viime vuosien parhaita paloja: viisi karunkaunista draamaa ja Sigur Rósin säestämä dokumenttielokuva bussiasemasta Reykjavíkissa.

Islannin elokuvakulttuurilla ja vulkaanisella maaperällä on jotain yhteistä: molemmat ovat verrattain nuoria, mutta erittäin aktiivisia. Elokuvateollisuutta on Islannissa ollut mykkäelokuvan alkuajoista saakka, mutta väkimäärältään pienessä maassa se on kasvanut pienin askelin. Viime vuosina maasta on kuitenkin tullut toinen toistaan upeampia draamoja, joissa pääosassa ovat ihmiset, sekä heidän suhteensa vaativaan luontoon, eläimiin ja toisiinsa.

Grímur Hákonarsonin elokuvassa Pässit (Hrútar, 2015) kaksi veljestä kisaa rotupässien kasvatuksesta. Jääräpäät kommunikoivat toistensa kanssa lammaskoiran viemien viestien välityksellä, kunnes lampaita uhkaava tauti pakottaa miehet kohtaamaan toisensa. Upeasti kuvattu elokuva palkittiin Cannesissa Un Certain Regard -palkinnolla.

Islantilaislehti Fréttablaðiðin kaikkien aikojen parhaaksi islantilaiselokuvaksi nimittämä Life in a Fishbowl (Vonarstræti, 2014) vie maaseudulta Reykjavíkiin, missä juopon runoilijan, köyhän äidin ja porvarillisen jalkapalloilijan elämät kietoutuvat yhteen odottamattomilla tavoilla. Odottamattomia tapahtuu myös Benedikt Erlingssonin elokuvassa Of Horses and Men (Hross í oss, 2013), jossa hevosia ja ihmisiä tarkastellaan toistensa kautta kierolla huumorilla.

Daqur Kárin elokuvan Virgin Mountain (Fúsi, 2015) päähenkilö on työpaikkakiusattu Fusí – suurisydäminen jättiläinen, jonka elämä muuttuu, kun hän saa äidiltään lahjaksi rivitanssikurssin. Hafsteinn Gunnar Sigurðssonin elokuvassa Paris of the North (París Norðursins, 2014) elämän pysähtyneisyyden rikkoo puolestaan Thaimaasta palaava isä, joka pyrkii pistämään kuntoon paitsi poikansa pihaterassin myös koko elämän. Musiikin elokuvaan on säveltänyt islantilaisartisti Prins Póló.

Musiikki on keskeisessä osassa myös dokumenttielokuvassa Hlemmur (2002), johon tunnelmaa luo Sigur Rósin säveltämä soundtrack. Reykjavíkin bussiterminaalin mukaan nimetty elokuva on katsaus todellisuuteen bussiasemalla ja monenlaisiin ihmiskohtaloihin. Elämä tulen ja jään maassa ei ole aina satumaista – ainoastaan joskus.

Katri Tenhola