Don Bluth

16.09.2018 - 23.12.2018
Teksasilaissyntyisen Don Bluthin (s. 1937) ura on inspiroivimpia osoituksia siitä, kuinka taiteilijasielu kykenee silkalla tinkimättömyydellään – ainakin hetkellisesti – selättämään jättiläisen.

1980-luvulla Bluth nousi vastustamaan rappeutunutta Disney-imperiumia sen omien, alkuperäisten esteettisten arvojen voimin, luoden sarjan vuosikymmenen valloittavimpia ja menestyksekkäimpiä piirroselokuvia.

Bluth itsekin aloitti Disney-animaattorina jättäen jälkensä mm. sellaisiin elokuviin kuin Robin Hood (1973) ja Pako taikavuorelle (1975) – jälkimmäisen aavemaiset alkutekstit ovat hänen käsialaansa. Elokuvaan Pelastuspartio Bernard ja Bianca (1977) mennessä Bluth oli kohonnut ohjaavaksi animaattoriksi, mutta 1930–40-lukujen hyperhuoliteltua Disney-tyyliä palvonutta miestä vaivasi kasvava tyytymättömyys yhtiön karkeaksi muuttunutta piirrosjälkeä kohtaan.

Seurasi irtiotto, johon Bluth sai houkuteltua mukaan kaksikymmentä Disneyn johtavaa animaattoria. Don Bluth Productionsin ensimmäinen voimannäyte olivat höyrypäisen Xanadu-musikaalin (1980) animaatiojaksot, joissa Bluth herkutteli virtuoosimaisilla taidoillaan luoda neonhohtoisia piirroskuvioita. Yhtiön ensimmäinen pitkä animaatio, Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa (1982), vei sen suoralta kädeltä konkurssiin. Tarina leskeytyneen peltohiirirouvan seikkailuista operoi rohkean synkeillä vyöhykkeillä aliarvioimatta nuoria katsojiaan. Lopputulos oli kotivideolasten sukupolvikokemus ja ikuinen kulttielokuva.

Bluth järjesti voimansa uudelleen ja solmi hedelmällisen liiton Steven Spielbergin kanssa. Fievel matkalla Amerikkaan (1986) on kertomus venäjänjuutalaisesta hiiriperheestä ja sen matkasta Atlantin takana olevaan unelmamaahan, jossa ei tarujen mukaan ole kissoja. Elokuvassa Maa aikojen alussa (1988) eletään dinosaurusten valtakauden reunalla: kykeneekö joukko vanhemmistaan eroon joutuneita pikkudinoja selviytymään erämaan halki viimeisille vehreille laitumille?

Bluth ei suostunut työstämään jatko-osia menestyksilleen ja irtautui yhteistyöstä Spielbergin kanssa. Seuraavina vuosina hän teki sarjan heikommin vastaanotettuja elokuvia, joiden parhaimmistoa edustavat haudantakaisen The Crow -rymistelyn koiravastine Kaikenkarvainen Charlie (1989), sekä Hans Christian Andersenin klassikkosatuun pohjautuva Peukalo-Liisa (1994).

Viimeiseen kaupalliseen menestykseensä Bluth ylsi lyöttäydyttyään yhteen Fox-yhtiön kanssa. Aihe oli jälleen perheanimaatiolle poikkeuksellinen: Venäjän viimeisen keisariperheen kadonnut tytär Anastasia (1997). Tietokoneajan kynnyksellä Bluth teki kunnianhimoisen yrityksen sovittaa erilaisia animaatiotekniikoita yhteen tieteisspektaakkelissa Titan A.E. (2000). Komea floppi on jäänyt perinteisen piirroselokuvan viimeisen mestarin toistaiseksi viimeiseksi elokuvaksi.

Petteri Kalliomäki