Beat it!

15.08.2017 - 10.09.2017
Jack Kerouac, Neal Cassady, William S. Burroughs, Allen Ginsberg, Hunter S. Thompson… Beat-kultuurin johtohahmojen kirjoitukset ja vimmainen elämä tekivät heistä kuolemattomia. Faktat ja legendat sekoittuvat dokumentti- ja fiktioelokuvista koostuvassa sarjassa, jossa nähdään myös alustuksia ja runoesityksiä.

Beatnikit rikkoivat rajoja runoudessa ja elämässä. Vieraantuminen yhteiskunnan rajoituksista yhdistyi idealismiin ja kiinnostukseen kokeilevia taidemuotoja kohtaan. Niin kutsuttu beat-sukupolvi kukoisti Yhdysvalloissa toisen maailmansodan jälkimainingeista 1960-luvun puoliväliin, jolloin se hiipui hippiliikkeen nousuun.

Jack Kerouacin romaani Matkalla (On the Road, 1957) taipui viimein valkokankaalle vuonna 2012, kun Francis Ford Coppola palkkasi Water Sallesin ohjaamaan elokuvaksi Kerouacin ja kumppaneiden matkan läpi Yhdysvaltojen. Elokuvan vangitsevin hahmo on elämänjanoinen ja peloton Dean Moriarty (Neal Cassadyn alter ego), jota esittää intensiivisesti Garrett Hedlund.

Ohjaaja Howard Brooknerin ja kirjailija William S. Burroughsin yhteistyönä syntyneessä beat-dokumenttien klassikossa Burroughs: The Movie (1983) kuljetaan Burroughsin mukana Keskilännestä Pohjois-Amerikkaan. Mielipiteitään kertovat mm. Allen Ginsberg, Patti Smith ja Francis Bacon. Alkukuvana nähdään lyhytelokuva Towers Open Fire (1963), joka on Burroughsin omaa, kokeellista käsialaa. Hänen vuonna 1959 kirjoittamastaan inhosurrealistisesta huumeromaanista ohjasi persoonallisella otteella David Cronenberg elokuvatulkintansa Alaston lounas (Naked Lunch, 1991).

The Life and Times of Allen Ginsberg (1997) on Jerry Aronsonin palkittu dokumentti Allen Ginsbergistä – runoilijasta ja valokuvaajasta, joka inspiroi koko beat-sukupolvea. Ginsbergin tunnetuin, vuonna 1955 valmistunut runo on puolestaan aiheena Rob Epsteinin ja Jeffrey Friemanin dokufiktiossa Howl – Huuto (Howl, 2010), joka koostuu itse runosta, runon poikimien oikeusjuttujen käsittelystä, sekä Ginsbergin lapsuusmuistoista. Elokuvan ensimmäinen näytös 24.8. on osa Nuoren Voiman liiton Runokuu-kirjallisuusfestivaalia ja sen alustaa Silvia Hosseini.

Faktan ja fiktion laitoja viistävästä gonzo-journalismistaan tunnettu Hunter S. Thompson tapasi Allen Ginsbergin, luki William S. Burroughsia ja ihaili Neil Cassadya. Hänen kerrotaan kiinnostuneen beat-kulttuurista Puerto Ricossa aikana, jota hän kuvasi 1960-luvulla kirjoittamassaan romaanissa The Rum Diary. Bruce Robinson (mm. Withnail & I) ohjasi romaanin elokuvaksi. Vaikka Rommipäiväkirjassa (The Rum Diary, 2011) ollaan jatkuvasti joko humalassa tai krapulassa, kyseessä ei ole häröily, vaan vakavampi komedia elämänsä suuntaviittoja etsivästä toimittajasta.

Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa (Fear and Loathing in Las Vegas, 1998), joka sekin perustui Thompsonin samannimiseen romaaniin, on puolestaan sekoiluelokuvien aatelia: huuruinen kuvaus Thompsonin alter egon Raoul Duken ja tämän ystävän tohtori Gonzon matkasta Las Vegasiin. Molemmissa elokuvissa pääosaa näyttelee muuntautumiskykyinen Johnny Depp.

Morbidin perspektiivin beat-kulttuuriin tuo Roger Cormanin ivallinen ja musta kauhukomedia A Bucket of Blood (1959), jossa uskottavan taiteilijuuden tavoittelu muuttuu murhanhimoksi. Elokuvan voi nähdä kommentoivan beat-kulttuurin vimmaista halua rikkoa elämän ja taiteen rajoja.

“Follow your inner moonlight; don't hide the madness.” – Allen Ginsberg

Katri Tenhola

Elokuvien The Life and Times of Allen Ginsberg, Burroughs: The Movie ja Howl – Huuto näytöksissä nähdään alustuksia tai lavarunousesityksiä.