Karmapa - jumaluuden kaksi tietä + Ukko ja akka

Ohjaaja: 
Arto Halonen + Markku Heikkinen
Maa: 
Suomi + Suomi
Tekstitykset: 
ei tekstitystä
Ikäraja: 
S
Kesto: 
61 min + 15 min
Teemat: 
DOKUMENTTIELOKUVASARJA: SANOKAA MITÄ NÄITTE
Kopiotieto: 
35 mm + 2K DCP
Lisätieto: 
dokumenttielokuva * tiibetiläisen pyhyyden jäljillä + kuvaus katoavasta elämänmuodosta Kainuun syrjäkylillä
Suomalaiset dokumentaristit ovat suunnanneet myös ulkomaille. Arto Halosen Karmapa – jumaluuden kaksi tietä (1998) selvitti tiibetiläisen pyhyyden perimystä ja ärsytti Kiinaa. Markku Heikkisen Ukko ja akka (2009) eivät ehkä ole yhtä pyhiä ihmisiä mutta ansaitsevat myös arvon.

Dokumenttielokuva Karmapa - jumaluuden kaksi tietä käynnistyi vuonna 1994, kun Halonen luki lehdestä uuden 10-vuotiaan poikajumalan, Karmapan valinnasta Tiibettiin. Syksyllä 1994 hän matkusti Tiibetiin yhdessä tšekkiläisen ystävänsä ja kollegansa Viliam Poltikovičin kanssa. Prahassa elokuvantekijöille selvisi, että poikajumalia olikin kaksi: toinen Tiibetissä, toinen Intiassa.

Toinen kuvausmatka syksyllä 1995 suuntautui Intian New Delhiin ja Dharamsalaan, missä kuvattiin Dalai-laman ja New Delhin Karmapan osuudet. Nepalin Katmandussa ja Tiibetin Lhasassa poliittinen tilanne oli samaan aikaan kiristynyt niin että Kiinan salainen poliisi takavarikoi kuvauskaluston. Kuvauslupa Tiibetissä järjestyi pitkän odotuksen jälkeen kesäkuussa 1997, ja vain siksi että Kiinan hallinto luuli Halosen tekevän elokuvaa pelkästään Tiibetin Karmapasta, ilman toisen Karmapan ja Dalai-laman mukanaoloa. Kuvausmatka toteutettiin syksyllä 1997 kiinalaisten viranomaisten valvonnassa, jolloin järjestyi myös haastattelu vähemmistöasioista vastaavan ministeriön päällikön kanssa. Kiinalaiset pyrkivät siihen, että elokuva työstettäisiin loppuun yhteistyössä Suomen Kiinan suurlähetystön kanssa. Näin ei tapahtunut, ja nähtyään valmiin elokuvan Kiinan suurlähetystön edustajat vaativat muutoksia, joihin Halonen ei suostunut.

Suomen elokuvasäätiötä ei kiinnostanut Halosen elokuvan rahoittaminen, mutta viimeiseen kuvausmatkaan hän sai tukea ulkoministeriön kehitysyhteistyöosastolta, siellä työskentelevän Pekka Haaviston kautta, joka oli tavannut Dalai-laman vastoin presidentti Ahtisaaren tahtoa. Ulkomaista markkinointia varten elokuvasta tehtiin traileri Sveitsissä.

Karmapa - jumaluuden kaksi tietä osui ajankohtaan, jolloin maailman myötätunto kohdistui Kiinan miehittämään Tiibetiin ja Dalai-laman edustamaan buddhalaisuuteen. Aiheesta syntyi myös kohuttuja näytelmäelokuvia kuten Jean-Jacques Annaudin Seven Years in Tibet / Seitsemän vuotta Tiibetissä (1997) ja Martin Scorsesen Kundun (1997), mutta Halonen ei halunnut tulla liitetyksi tähän trendiin: "Jos tämä teema tulisi vastaani nyt, en tekisi siitä todennäköisesti elokuvaa", hän kertoi ensi-illan jälkeen. "Pyrin etsimään aina pureskelemattomia aiheita. Karmapa niputetaan helposti tähän trendiin." (Helsingin Sanomat 31.3.1998). Halonen ei myöskään tunnustautunut buddhalaiseksi, mutta sanoi arvostavansa "suunnattomasti siinä uskonnossa olevia henkisiä ohjeita, jotka eivät ole rajoittavia, vaan vapaasti hyödynnettäviä". (Kirkko & kaupunki 10/1998). "Osa minusta etsii mielen harmoniaa, samalla kun toinen puoli haluaa vaikuttaa vallitsevaan todellisuuteen. Pyrin hakemaan ristiriidan välille tasapainoa." (Vartti 26.3.1998). Eräänlaisena jälkinäytöksenä uutisoitiin tammikuussa 2000, että Tiibetin Karmapa oli paennut Intiaan, mikä huomioitiin tammikuun 2000 tv-esityksessä muuttamalla lopputekstejä.

Karmapa - jumaluuden kaksi tietä kuvattiin super-16 mm:n materiaalille, ja teatterikopio levennettiin 35 mm:n filmille. Elokuva sai teatteriensi-iltansa Kino Engelissä 13.3.1998. Ensimmäinen tv-esitys oli jo 1. huhtikuuta, ja päivää sitä ennen TV2 esitti Halosen tunnin mittaisen seurantadokumentin Karmapa - matka maailman katolla, joka kertoi kuvausvaiheen vaikeuksista ja tekijän moraalisista valinnoista. Myös seuraavissa dokumenteissaan Arto Halonen matkasi kaukomaille: Malesiaan (Unelmoija ja unikansa, 1998) ja Kirgisiaan (Taivasta vasten, 2000).

– Suomen Kansallisfilmografian mukaan