Bambi (1942)

Ohjaaja: 
Walt Disney
Maa: 
USA
Ikäraja: 
S
Kesto: 
70 min
Teemat: 
ELOKUVA JA PSYYKE
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Lisätieto: 
ohjaus David Hand • animaatio • Felix Saltenin lastenkirjasta • puhumme suomea
Felix Saltenin rakastettuun kirjaan perustuva Bambi (1942) oli valmisteilla viisi vuotta. Tyylittelyn tilalla oli nyt naturalismi aidon luonnontunteen varmistamiseksi. Satu peuranvasasta ja hänen kavereistaan metsässä kuvaa luonnon kiertokulkua, ja neljä vuodenaikaa on upeasti animoitu.

Bambi on yhä yksi rakastetuimpia Walt Disneyn kokoillan animaatioista ja on säilyttänyt asemansa Disneyn kultakauden sellaisten klassikoiden kuten Lumikki ja seitsemän kääpiötä (1937) ja Dumbo (1941) rinnalla. Bambin tarina pohjautuu itävaltalaisen Felix Saltenin lastenkirjaan, jonka Disney oli lukenut 1935 ja jonka oikeudet hän oli ostanut ohjaaja Sidney Franklinilta heti Lumikin valmistuttua. Ensi-iltaan Bambi ehti vasta viisi vuotta myöhemmin, sillä sen rinnalla Disney valmisteli ja sai valmiiksi kolme muuta täyspitkää piirrettyä: Fantasian, Pinocchion ja Dumbon. Näistä vain Dumbo pääsi taloudellisesti omilleen, mutta Bambin menestyksen turvin Disney saattoi paikata tappioitaan. Bambi menestyi yllättävänkin hyvin siihen nähden, että Yhdysvaltain liityttyä toiseen maailmansotaan pitkien animaatioiden suosio laski tilapäisesti. Uusintakierroksillaankin Bambi on osoittautunut yhdeksi Disneyn tuottoisimmista piirretyistä.

Bambin ohjasi David Hand, joka oli vastannut myös Lumikin toteutuksesta. Hand oli vanha Disney-konkari, parhaimmillaan aiheissa, joissa lapsenomainen fantasia pääsi valloilleen. Vaikka Bambi tyypillisenä lastensatuna oli otollisissa käsissä, Handin ohjaustapa ja Bambiin valittu animaatiotyyli ovat hienoisessa ristiriidassa keskenään. Pitkissä elokuvissaan Disney pyrki jo 1930-luvun lopulta lähtien äärimmäiseen luonnollisuuteen, joka muuttui ennen pitkää jopa ylinaturalistiseksi – hän tahtoi kuvata elävää elämää mahdollisimman aidosti animaation keinoin. Tämä näkyy Bambissa mm. siinä, että luonto on kuvattu samalla kertaa pikkutarkasti ja idyllisyyttä tavoittelevasti. Tätä taustaa vasten Disneyn perinteisen "pehmeänpyöreät" koomiset eläinhahmot vaikuttavat olevan jossain määrin väärässä ympäristössä. Yhtäkaikki Hand pystyy kehittelemään eläinhahmojen ympärille sekä hauskaa tilannekomiikkaa että hellyttäviä kohtauksia, kuten Bambin ja Rumpali-kaniinin luistelu sekä Bambin tutustuminen Kukka-haisunäätään.

Bambin tarina käynnistyy metsän perintöprinssin syntymästä ja myös päättyy siihen: elämän kaari ja elämän jatkumisen periaate välittyvät koskettavan täyteläisinä. Komiikan osuus on Bambissa vähäisempi kuin Disneyllä yleensä, ja se on pehmeämpää ja lämpimämpää, mikä sopii hyvin kauriinvasan tarinaan. Vastaavasti draaman osuus korostuu paatoksen rajoille ja yli: juonen traagisia kulminaatiokohtia, Bambin äidin kuolemaa ja lähes kohtalokasta metsäpaloa, kehitellään huolellisesti paisuttaen ja kyynelkanavia koetellen. Näissä jaksoissa on myös nähtävissä perusmalli Disneyn 1950-luvun "tosielämän seikkailuille". Animoinniltaan Bambi on yhä kauneinta mitä Disney-yhtiö on saanut aikaan: siinä on sävykkyyttä ja pikkutarkkuutta, värien käytössä myötäillään taidokkaasti draaman vaiheita – tummaa tai räiskyvää vaaran uhatessa ja hehkeitä pastelleja idyllisissä kohtauksissa.

– Sauli Pesosen (1987, 1993) ja muiden lähteiden mukaan