Uddarbon pappi (1957)

Prästen i Uddarbo
Ohjaaja: 
Kenne Fant
Henkilöt: 
Max von Sydow, Ann-Marie Gyllenspetz, Anders Henrikson
Lisähenkilöt: 
neuvonantaja Ingmar Bergman
Maa: 
Ruotsi
Tekstitykset: 
suom. tekstit
Ikäraja: 
k12
Kesto: 
92 min
Teemat: 
PÄÄSIÄINEN
INGMAR BERGMAN 100 VUOTTA
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Lisätieto: 
Axel Hambræuksen romaanista
Kenne Fantin Uddarbon pappi (Prästen i Uddarbo, 1957) perustuu Axel Hambræuksen tosipohjaiseen suosikkiromaaniin. Humoristinen toteutus on Robert Bressonin ja Don Camillon välimuoto, ja Max von Sydow on suurenmoinen opillista sivistystä vaille jääneenä pappina. Hän saa uskonsa voimalla seurakuntansa rakentamaan kirkon kylään, josta puuttuu melkein kaikki välttämätönkin. Taiteellinen neuvonantaja oli Ingmar Bergman.

Axel Hambræusin (1890–1983) romaani Uddarbon pappi ilmestyi vuonna 1953. Sen päähenkilöllä on esikuva todellisuudessa, Oscar Leonard Sjödin (1878–1947), joka syntyi Ytterlännäsissä Ångermanlandissa ja oli nuoruudessaan tukkilainen. Käytyään vapaakirkollisen saarnaajakoulun ja palveltuaan Östergötlandissa ja Tukholman saaristossa hän tunsi vetoa Ruotsin kirkkoon. Hän halusi papiksi. Västeråsin piispa Nils Lövgren auttoi häntä opinnoissa, jotka Sjödin läpäisi rimaa hipoen, ja siten hänet voitiin vihkiä papiksi erivapaudella. Malungin kirkkoherrana vuosina 1930–1936 Hambræus tuli yhteistyöhön Sjödinin kanssa, joka oli tuolloin kappalaisena Malungsforsissa. Hambræusin avulla Sjödin ajoi kirkon rakennushanketta, ja vuonna 1936 kirkko oli valmis.

Suosikkiromaanin pohjalta syntyi viihdyttävä, koskettava elokuva, jonka pääroolissa Max von Sydow teki vaikutuksen – tämä oli yleistettynä Uddarbon papin saama vastaanotto.

Ruotsin huomattavimpiin kriitikoihin kuuluva Bengt Idestam-Almqvist (Robin Hood) kirjoitti Stockholms-Tidningenissä: ”Uddarbon papin filmatisointi on kaunis yllätys. Että kirjailija Axel Hambræus, joka on itse pappi, on rikkaiden kokemustensa pohjalta löytänyt näin omaperäisen ihmisen, uskovaisen voimamiehen Gustaf Ödmarkin ja kuvannut häntä lämmöllä ja huumorilta, on vähemmän hämmästyttävää. Mutta että moderni näyttelijä Max von Sydow ruumiillistaa häntä näin antaumuksellisesti ja että nuori ohjaaja Kenne Fant luo hänen elokuvallisen ylistyslaulunsa ilman väärää nuottia on ihme.”

”Puhe ruotsalaisten maallistumisesta lienee ennenaikaista, kun näin suuri näyttelijäkunta on näin täydellä sydämellä antautunut tällaiseen aihepiiriin ja tekee sen näin luontevasti. Elokuva ei ole vain hyvä – se on Fantin ehdottomasti paras saavutus – vaan myös repäisevän hauska ja loppuun asti kouraiseva. Huumori ja uskonnollinen vakavuus yhdistyvät elokuvassa yhtä hienosti kuin papin henkilöhahmossa itsessään.”

”Max von Sydowin osasuoritus on suuren mittaluokan saavutus. Yhdysvalloissa puhuttaisiin Oscarista. Mutta muutkin ovat hyviä. Suloinen Ann-Marie Gyllenspetz, kirkkovahtimestari Olof Thunberg, piispa Tord Stål, kirkkoherra Anders Henrikson. Kaiken kaikkiaan – Wilénin kuvaus, lavastajan miljöökuvaus – teeskentelemätön, harmoninen, rauhallisesti virtaava Uddarbon pappi on komistus elokuvatuotannossamme. Harvinainen mutta kaunis lintu”.

Haastattelussa Torsten Jungstedtin kanssa (Röster i Radio/TV n:o 21/1976) Kenne Fant kertoi, että Ingmar Bergman toi käsikirjoitukseen panoksen ilman tekijämainintaa. Bergman luki romaanin neuvoi lisäämään miljöökuvausta. ”Ingmar oli yleensäkin aina äärimmäisen avulias muille ohjaajille, ja hän käytti paljon aikaansa sellaiseen, mistä hän ei saanut rahaa tai hyvitystä”.

 - AA (lähde: Svensk filmografi / Svensk filmdatabas) 27.3.2018. – Uddarbon pappia on verrattu sekä Don Camilloon että Papin päiväkirjaan.