Profeetta (2009)

Un prophète
Ohjaaja: 
Jacques Audiard
Henkilöt: 
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif
Maa: 
Ranska/Italia
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
155 min
Teemat: 
RANSKALAINEN KESÄ
Cannesissa palkittu Profeetta (2009) on Jacques Audiardin brutaali vankiladraama nuoresta arabitaustaisesta Malikista, joka alistetaan aluksi korsikalaisliigan käskyläiseksi, mutta oveluudellaan hän alkaakin toteuttaa omaa agendaansa. Korsikalaispomona on Niels Arestrup, ja Malikin kehityskaarta tulkitsee vakuuttavasti Tahar Rahim.

Harvakseltaan ohjaava Jacques Audiard (s. 1952) on kutsunut taiteellista prosessiaan ”tukkoiseksi, tuskalliseksi ja uuvuttavaksi”. Eräänlaisena yksinäisenä sutena pidetyn Audiardin elokuvat ovat aina odottamattomia ja ainutlaatuisia – ne eivät täysin kuulu yleisön suosimaan genre-elokuvaan eivätkä ranskalaisen auteur-elokuvan nykyaaltoon. Audiardin isä, elokuvaohjaaja Michel Audiard oli Ranskan uuden aallon väheksymän sodanjälkeisen populaarielokuvan edustaja. Audiard aloitti uransa käsikirjoittajana isänsä elokuvissa, mutta on etäännyttänyt itseään isänsä tuotannosta ja todennut, että siinä missä isä-Audiard teki elokuvia yksinkertaisesti työnä, poika-Audiard kuuluu cinefiilien sukupolveen.

Hänen referenssinsä ovat ennen kaikkea amerikkalaisessa 70-luvun elokuvassa (Kun sydän lakkaa lyömästä oli uusintaversio James Tobackin Fingersistä vuodelta 1978), ja ranskalaiskriitikot ovat verranneet häntä Scorseseen ja De Palmaan. Profeetta vie Audiardin kuitenkin hieman eri vaikutteiden lähteille: Julien Duvivierin ja Henri Georges-Clouzot’n edustaman ranskalaisen ”sosiaalisen noir-elokuvan” suuntaan, joka tutkii yhteiskunnan alimmilla portailla seisovien maailmaa. Toisaalta myös sitä on verrattu Kummisetään – sen kuvaus rikollisyhteisön ulkopuolelta tulevasta nuoresta kiipijästä on tosin lähempänä Mafiaveljiä. Yhdessä rock-musiikin täyteisessä, hyperbolisesti leikatussa jaksossa Audiard kumartaa Scorsesen mestarilliselle tavalla vangita hetki, jolloin asiat lähtevät käsistä. Mutta Alexadre Desplat’n ylellinen musiikki, varjoisat kompositiot ja sujuva, hillitty kameranliike tekevät Profeetasta Audiardin näköisen.

Audiardin elokuvissa (mm. Lue huuliltani, Kun sydän lakkaa lyömästä) on nähtävissä jatkumo erityisesti keskeisissä mieshahmoissa. Hänen sankarinsa on yhteiskunnan laitamilla elävä nuori mies, joka työskentelee vapautuakseen isähahmon ikeestä. Joissain elokuvissa nuo isähahmot ovat hyväntahtoisia, toisissa pahoja – ei tosin missään yhtä mahtipontisen pahoja Profeetan korsikalainen jengipomo César (Niels Arestrup).

Arabiaa ja ranskaa puhuva päähenkilö Malik (Tahar Rahim) on ulkopuolinen jo jäädessään kiinni rikoksesta, joka vie hänet kuudeksi vuodeksi vankilaan. Korsikalaismafioso César pakottaa Malikin murhaamaan vankitoveri Reyebin, josta jää aavemainen jälki hänen psyykeeseen. Kiitokseksi teosta César päästää Malikin korsikalaisporukan eräänlaiseksi ulkojäseneksi: arabina häntä kohdellaan joka tapauksessa halveksuen. Myös arabivangit pitävät Malikin etäällä tämän lyöttäydyttyä yhteen korsikalaisten kanssa. Reyebin haudantakaisen johdatuksen avulla Malik (nimi tarkoittaa kuningasta tai johtajaa) alkaakin salaa luoda itselleen omaa valtakuntaa.

Oudon viehättävän Kun sydän lakkaa lyömästä -elokuvan tapaan, Profeetta on genre-elokuva, joka sekoittaa lyyrisyyttä ja väkivaltaa yksityiskohtaiseen kuvaukseen vähälle huomiolle jääneen instituution arasta paikasta. Profeetassa se on ranskalaisen arabimafian nousu ja kilpailu vallasta vanhempien korsikalais- ja italialaisrikollisjärjestöjen kanssa.

– Amy Taubinin (Film Comment Jan-Feb 2010) ja Ginette Vincendeaun (Sight & Sound Feb 2010) mukaan Marjo Pipinen 8.2.2014