Kevät pienessä kaupungissa (1948)

Spring in a Small Town/Xiao cheng zhi chun
Ohjaaja: 
Mu Fei
Henkilöt: 
Chaoming Cui, Wei Li, Yu Shi
Maa: 
Kiina
Tekstitykset: 
English subtitles/suom. tekstit (E)
Ikäraja: 
S
Kesto: 
93 min
Teemat: 
ELOKUVAN HISTORIA K2014
Arvostetuimmaksi kiinalaiseksi elokuvaksi Sight & Sound -lehden taannoisessa äänestyksessä tuli Mu Fein Kevät pienessä kaupungissa (1948), jossa lääkäri palaa kotikaupunkiinsa murtuneena miehenä ja kohtaa entisen rakastettunsa (Wei Wei) toisen miehen vaimona. Menetyksen tuska on raastava; niin myös tunne vastustamattomasta elinvoimasta.

Kymmenen vuoden poissaolon jälkeen lääkäri saapuu vierailulle avioparin luo, joka elää pommitusten vaurioittamassa maaseutukaupungissa. Hän saa huomata, että aviomies on murtunut mies, joita tyystin puuttuu elämänhalu. Vaimo puolestaan on kerran ollut hänen rakastajattarensa, ja vähitellen suhde herää uudelleen henkiin.

”Kiinan suurimpiin kuuluvan ohjaajan viimeinen elokuva, seksuaalisen kolmiodraaman mestariteos", luonnehtii Tony Rayns tätä Fei Mun elokuvaa. Kevät pienessä kaupungissa käsittelee kiinalaisessa elokuvassa ainutlaatuista aihetta, aistillisuuden ja himon maailmaa, jota se tutkii sekä hienvaraisesti että koskettavasti, Näyttelijäsuoritukset ovat kautta linjan loisteliaita, mutta elokuvan todellinen tähti on erinomaisen kaunis ja aistikas ohjaus.

Fei Mu (1906-51) eli lapsuutensa Shanghaissa, 1916 perhe muutti Pekingiin, missä Fei Mu kävi ranskalaista koulua, Työskennellessään 1924 eräässä kaivosyhtiössä Fei Mu alkoi kirjoittaa elokuvakritiikkiä ja toimitti Hollywood-nimistä lehteä ystävänsä Zhu Shilinin kanssa. Pian hän teki myös käsikirjoituksia ja sai työtä amerikkalaisten elokuvien välitekstien, äänielokuvan tultua vuoropuhelujen kääntäjänä.

Vuonna 1932 Fei Mu muutti Shanghaihin, Lianhua-elokuvayhtiön palvelukseen ja ohjasi ensimmäisen elokuvansa Yö kaupungissa seuraavana vuonna. Nationalistisilla elokuvillaan (esim. Kiinan laulu ,1956) Fei Mu oli yhtiön johdon suosikki, kunnes hän vasemmistolaistui 30-luvun lopulta lähtien. Sota Japania vastaan lopetti Lianhua-yhtiön tuotannon 1937; Fei Mu ohjasi Zhenhua-yhtiölle sotaelokuvan Pohjoisen rintaman marttyyrit (1937), mutta hänen seuraava suunnitelmansa kariutui Kuomintangin sensuuriin. Kun japanilaiset yhdistivät Shanghain kaikki elokuvayhtiöt yhdeksi suuryhtiöksi, Fei Mu kieltäytyi työskentelemästä sille ja piti päätöksensä sodan loppuun. Ennen viimeistä elokuvaansa Kevät pienessä kaupungissa Fei Mu ehti kokeilla väriä Pekingin oopperan legendaarisen näyttelijän Mei Lanfangin kanssa tekemässään elokuvassa Ei onnea elämässä eikä kuolemassa (1947).

National Film Theatren esitteen (1985), British Film Instituten kokoomateoksen (Electric Shadows: 45 Years of Chinese Cinema, 1980) & Jay Leydan (Dianying, 1972) mukaan