Tarina vuokrakorttelista (1947)

Nagaya shinshiroku/Record of a Tenement Gentleman
Ohjaaja: 
Yasujiro Ozu
Henkilöt: 
Chôko Iida, Hohi Aoki, Eitarô Ozawa
Lisähenkilöt: 
kuvaus Yuharu Atsuta
Maa: 
Japani
Tekstitykset: 
English subtitles
Ikäraja: 
S
Kesto: 
72 min
Teemat: 
YASUJIRO OZU
Lisätieto: 
16 mm
Tarina vuokrakorttelista (Nagaya shinshiroku, 1947) oli juuri sotavankeudesta vapautuneen Ozun realistinen aikalaiskuvaus. Japani oli sodan jälkeen täynnä orpolapsia, ja tylyn leskirouvan huostaan uskotaan yksi sellainen. Vaikka Ozu ei olisi muuta tehnyt, hän kuuluisi David Bordwellin mielestä silti maailman suurimpiin ohjaajiin.

Leskirouva ja keittiötarvikekaupan pitäjä Otane joutuu ottamaan hoiviinsa Kohein, kodittoman pojan. Aluksi Otane vihaa tätä ja tekee kaikkensa välttääkseen vastuuta, mutta Kohei pitää pintansa. Kasteltuaan vuoteensa eräänä yönä Kohei karkaa, ja Otane etsii tätä huolissaan. Kohei löytyykin, ja Otane huomaa alkaneensa rakastaa tätä. Otane vie Kohein eläintarhaan ja valokuvaliikkeeseen. Samana yönä isä ilmestyy. Hän on riemuissaan löydettyään poikansa. Liikuttunut Otane päättää adoptoida lapsen.

Viiteen vuoteen Yasujiro Ozu ei ollut tehnyt elokuvaa. Toda-ke no kyodai / The Brothers and Sisters of the Toda Family (1941) ja Chichi ariki / There Was a Father (1942) olivat kuuluneet hänen parhaimpiin ja suosituimpiin elokuviinsa. Häneen oli kohdistunut nationalistisen propagandakoneiston paine, mutta se ei näkynyt tuloksessa. Ozu osoitti siviilirohkeutta puolustamalla muitakin. Kun Akira Kurosawaa painostettiin hänen tehdessään Sanshiro Sugata -elokuvaansa, Ozu asettui Kurosawan puolelle. Joku muu olisi joutunut sellaisesta vankilaan, mutta Ozulla oli kyky esittää asiansa hyväntuulisesti ja vitsaillen. Kun Ozu otti työstettäväkseen joukon nationalistisia elokuvahankkeita, niistä ei valmistunut mitään.

Ozu kutsuttiin jälleen armeijapalvelukseen, ja hänet lähetettiin Singaporeen, jossa oli vireillä useita propagandaelokuvia. Niistäkään yksikään ei valmistunut. Ozu käytti aikaansa katsomalla suuren määrän takavarikoituja amerikkalaisia elokuvia. Hänen suosikkinsa oli Citizen Kane, jonka hän mainitsi siitä pitäen aina ulkomaisena suosikkielokuvanaan, vaikka on mahdotonta kuvitella elokuvaa, joka olisi suurempi vastakohta hänen omilleen. Vuonna 1945 Ozun sota-aika ei vielä päättynyt. Vaikka hän ei ollut sotarikollinen, hänestä tuli brittien sotavanki Singaporen lähellä olevalle vankileirille. Siellä hän ja hänen vankitoverinsa kuluttivat aikaansa sommittelemalla renga-runoja. Kun Ozu palasi uuteen Japaniin helmikuussa 1946 suuri osa Tokiosta oli tuhottu, osa sen väestöstä oli kuollut, ja hänen varhaisvuosiensa Fukugawa oli melkein kokonaan hävitetty. Ozu aloitti työnteon uudelleen raunioiden keskellä.

Ozun kaksi ensimmäistä sodanjälkeistä elokuvaa, Tarina vuokrakorttelista ja Kaze no naka no mendori / A Hen in the Wind, 1948, edustavat sodanjälkeisen uudelleenarvioinnin ja jälleenrakennuksen aikakautta ja kytkeytyvät samalla monin tavoin Ozun 1930-luvun tuotantoon. Choko Iida, Mitsuko Yoshikawa, Takeshi Sakamoto ja Chishu Ryu ovat tuttuja näyttelijäkasvoja Ozun aiemmista elokuvista. Tatsuo Hamada on edelleen lavastaja, Yuharu Atsuta jatkaa kuvaajana, ja Tadao Ikeda on viimeistä kertaa Ozun käsikirjoittajana. Kun Ozun uralla alkoi uusi vaihe Myöhäisen kevään (1949) myötä, hänen käsikirjoittajakseen vakiintui toinen vanha kumppani Kogo Noda.

"Jos Ozu olisi tehnyt vain tämän yhden 72-minuuttisen elokuvan, häntä täytyisi pitää yhtenä maailman suurimmista ohjaajista" (David Bordwell). James Quandt toteaa, että Tarina vuokrakorttelista on "vähemmän tunnettu mutta todella upea Ozu-teos, jossa on hänen parhaiden elokuviensa sanomattoman surullista ja ajatonta suuruutta. Chishu Ryulla on herkullinen rooli astrologiksi muuttuneena peepshown pitäjänä, joka alussa hylkää pojan lesken hoteisiin. Hellä ja humoristinen teos päättyy koskettavaan viittaukseen siitä, että sodanjälkeisessä Japanissa vilisee hylättyjä lapsia."

– Donald Richien (Ozu. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1974). David Bordwellin (Ozu and the Poetics of Cinema. BFI Publishing / Princeton University Press, 1988) ja James Quandtin (Cinematheque Ontario, Winter 2004) mukaan AA 17.4.2014