Hard Boiled (1992)

Lashou shentan
Ohjaaja: 
John Woo
Henkilöt: 
Chow Yun Fat, Tony Leung, Teresa Mo
Lisähenkilöt: 
käsikirjoitus Barry Wong
Maa: 
Hongkong
Tekstitykset: 
English subtitles
Ikäraja: 
K18
Kesto: 
126 min
Teemat: 
30 VUOTTA RAKKAUTTA & ANARKIAA
Hongkongilaisen action-romantikko John Woon Hard Boiled (1992) oli hänen siihenastisen uransa tuotannollisesti kunnianhimoisin teos. Yun-Fat Chow'n ja Tony Leungin tähdittämä luotibaletti joutui suomalaisen sensuurin hampaisiin.

John Woon (s. 1946) maineikkaan Hongkong-kauden päätöselokuva Hard Boiled esitettiin syyskuussa 1993 elokuvateatteri Maximissa ohjaajan Rakkautta & Anarkiaa -vierailun yhteydessä. Seuraavana vuonna se kiellettiin Suomeen rantautuneille Hongkong-elokuville tyypillisellä 6-0-päätöksellä. Kielto pysyi voimassa tarkastussysteemin 2000-luvun uudistukseen asti.

Woon liipasinherkkien gangsterielokuvien väkivallan ylenpalttisuudesta ja tyylittelystä on kirjoitettu paljon. Toiminnan luonnetta ja motiiveja pohditaan harvemmin. Mistä kaikessa tässä räiskinnässä on pohjimmiltaan kyse? Filosofi Walter Benjaminin käsite jumalallinen väkivalta tuntuu käyttökelpoiselta avaimelta Woon maailmaan. Jumalallinen väkivalta ei ylläpidä lakia eikä tähtää uuteen lainsäädäntöön vallankumouksella tai terrorilla. Kyse on ”elämän nimissä” tapahtuvasta laillisen oikeusjärjestyksen rikkomisesta. Korruptoituneessa, julmassa ja byrokraattisessa yhteiskunnassa lainsuojattomat purkaukset saattavat näyttää viimeiseltä mahdollisuudelta todelliseen oikeuteen. Woon elokuvissa suora toiminta näyttäytyy äärimmäisen mukaansatempaavana, mutta myös voimankäytön traagiset seuraukset korostuvat.

Hyväsydämisiä ammattirikollisia Woon saagoissa toistuvasti esittänyt Chow Yun-fat (s. 1955) antoi kasvot ohjaajan tuotannolle. Kaksikon toistaiseksi viimeisessä yhteistyössä Hard Boiledissa näyttelijän roolihahmo Tequila on poikkeuksellisesti poliisi samoin kuin hänen syvälle mafiapiireihin soluttautunut vastapelurinsa (Tony Leung). Häikäilemätöntä asekauppiasta (Anthony Wong) metsästävät lainvalvojat ovat tehokkaita sooloilijoita, joille pykälät eivät paljoa merkitse. Asevaraston kulissina toimivaan keskussairaalaan huipentuva kertomus kärjistää alamaailman konfliktit massiiviseksi kaupunkisodaksi, josta Woo saa irti sekä realistisia yksityiskohtia että balettimaista lennokkuutta, tiuhaan vaihtuvia kuvakulmia ja korostetun pitkiä otoksia. Stunt-koreografian suursaavutus on 2010-luvun perspektiivistä ”esidigitaalisen” kauden toimintaelokuvan grande finale.

Hard Boiled on Woon uralla samankaltainen etappi kuin Hyvät, pahat ja rumat Sergio Leonen tuotannossa – tyylinsä vakiinnuttaneen suosikkiohjaajan bravuuriputki, jossa sisältö on vähemmän eeppistä kuin toteutus. Elokuva on kenties liian ihastunut omaan taituruuteensa, mutta pyrkimys antaa kyytiä koko rahan edestä toteutuu kiitettävän kokonaisvaltaisesti. Heikko lenkki on paikoin sekava käsikirjoitus, joka muutti radikaalisti muotoaan kesken kuvausten. Alkujaksoa seuraava käänne, jossa teehuoneen asiakkaita häikäilemättömästi teurastanut Tequilan vastustaja paljastuu undercover-poliisiksi, ei kuulunut alkuperäiseen tarinaan. Lähin sukulaisteos Woon tuotannossa on A Better Tomorrow 2 (1987), varsin hatarajuoninen kokonaisuus, joka palkitsee katsojan räjähtäväksi kasvavan toiminnan jatkumolla, spontaaneilla tunnepurkauksilla ja yleisellä svengillä.

John Woon oma Hard Boiled -roolihahmo on jazzbaaria pitävä entinen poliisi, samaa jatkumoa kuin ohjaajan näyttelemät sivuosapoliisit elokuvissaan A Better Tomorrow (1986) ja Bullet in the Head (1990). Lainsuojattomuuden runoilija halusi itse olla lainkuuliainen kansalainen myös elokuvahahmona.

– Lauri Lehtinen 6.9.2017