Varhainen kevät (1956)

Soshun
Ohjaaja: 
Yasujiro Ozu
Henkilöt: 
Ryo Ikebe, Chikage Awashima, Keiko Kishi
Lisähenkilöt: 
käsikirjoitus Kogo Noda, Yasujiro Ozu
Maa: 
Japani
Tekstitykset: 
English subtitles
Ikäraja: 
S
Kesto: 
144 min
Teemat: 
YASUJIRO OZU
Varhainen kevät (Soshun, 1956) valmistui kolmen vuoden kypsyttelyn jälkeen. Päähenkilö on nuori virkailija (”salaryman”) ja aviomies, joka on täynnä intoa ja toivoa, kunnes huomaa joutuneensa rutiinien verkkoon. Tällaisesta aiheesta Yasujiro Ozu ammensi syvyyttä ja runoutta.

Varhainen kevät on Yasujiro Ozun pisin elokuva ja yksi hänen rikkaimmistaan. Tokyo Storyn jälkeen Ozu ei ollut ohjannut elokuvaa kolmeen vuoteen, ja sinä aikana hän kehitteli Varhaisen kevään käsikirjoitusta yhdessä Kogo Nodan kanssa. Elokuvan nimeen sisältyvä toivon lupaus haihtuu piankin, kun Shoji, ylioppilas, josta on tullut äskettäin toimistotyöntekijä, alkaa vähitellen havaita, että hän on jäänyt ansaan – työpaikassaan, avioliitossaan, sovinnaisessa elämässään. Yrittäessään torjua tulevaisuuden vääjäämätöntä pettymystä ja yksinäisyyttä Shoji aloittaa teerenpelin nuoren, flirttailevan konekirjoittajan kanssa, joka tunnetaan nimellä Kultakala. Seurauksena tästä Shoji ajautuu erilleen vaimostaan ja saa viimein uuden työpaikan kaukana alueellisessa haarakonttorissa.

Ozu osoittaa hänelle ominaista pidättyvyyttä ja selvänäköistä sympatiaa kuvatessaan sitä, mitä hän kutsui valkokauluselämän riipaisevuudeksi. Hänen huolellinen kuvauksensa "salarymanin" elämänrytmistä, työmatkojen, konttorihelvetin ja juopottelun loputtomasta kehästä, kohoaa eräänlaiseen arjen suuruuteen. "Suuri, epämiellyttävä elokuva, jossa on eräitä Ozun uran poeettisimpia ja salaperäisimpiä montaaseja. Sarja leikkauksia, joissa nähdään työmatkalaisten saapuminen asemalle aamuvarhain ja myöhempi leikkaus dramaattisten kriisien keskeltä neonvaloon iltahämärässä saa aikaan syvällisen vaikutuksen, jollaista ei löydä mistään muusta elokuvasta" (Nathaniel Dorsky).

– James Quandtin mukaan (Cinematheque Ontario, Winter 2004 Programme Guide)

Yasujiro Ozu: "Vaikka en ollutkaan tehnyt valkokaulustarinaa pitkään aikaan, halusin kuvata sellaisessa työssä olevan miehen elämää – hänen onneaan tutkinnon suoritettuaan, tulemistaan vihdoinkin yhteiskunnan jäseneksi, tulevaisuuden toiveiden asteittaista hajoamista, ja hänen havaintoaan siitä, että vaikka hän on tehnyt työtä jo vuosia, hän ei ole saavuttanut mitään. Kuvaamalla hänen elämäänsä pidemmällä aikavälillä halusin tuoda esiin sen, mitä voisi kutsua sellaisen elämän riipaisevuudeksi. Tämä on sodanjälkeisistä elokuvistani pisin, mutta halusin välttää kaikkea dramatiikkaa ja koota ainoastaan tavallisen elämän arkisia kohtauksia, toivoen, että niin tehdessäni yleisö tuntisi tällaisen elämän surullisuuden".

Elokuvan tekokin kesti kauemmin kuin Ozun useimpien muiden elokuvien. Pelkkä käsikirjoituksen kirjoittaminen kesti 87 päivää. "Studiolla minulle naljailtiin, että elokuvan nimeksi sopisi paremmin Raishun (Seuraava kevät). Oikeastaan nimi Varhainen kevät viittaa nuoriin ihmisiin, jotka ovat elämänsä alkutaipaleella, siihen elämän vaiheeseen. Ihmiset tuntuvat ymmärtävän tällaista symboliikkaa, ja sitä paitsi [Shochikun] johtaja Kido on hyvin tarkka elokuvien nimistä." (Yasujiro Ozu).

– Donald Richie (Ozu. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1974)

1950-luvun puolivälissä Japanin elokuvateollisuudessa tapahtui suuria muutoksia, ja Varhaisessa keväässä on jälkiä niistä. Shochikulla yritettiin modernisoida shoshimin-gekin (alemman keskiluokan nykyarjen kuvauksen) lajia suuntautumalla melodramaattisempiin juoniin ja avoimemmin seksuaalisiin juonikuvioihin. Myös Varhaisen kevään uudet nuoret tähdet ilmentävät tätä nuorisosuuntausta.

– David Bordwellin mukaan (Ozu and the Poetics of Cinema. BFI / Princeton University Press, 1988) AA 23.4.2014