Mies Mallorcalta (1984)

Mannen från Mallorca
Ohjaaja: 
Bo Widerberg
Henkilöt: 
Sven Wollter, Tomas von Brömssen, Håkan Serner
Maa: 
Ruotsi/Tanska
Tekstitykset: 
suom. tekstit
Ikäraja: 
K12
Kesto: 
107 min
Teemat: 
TRILLERI-RUOTSI
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Lisätieto: 
Leif G.W. Perssonin romaanista
Bo Widerbergin (Mannen på taket) toinen poliisielokuva Mies Mallorcalta (Mannen från Mallorca, 1984) perustuu Leif G. W. Perssonin romaaniin. Postiryöstöä tutkivat kulahtaneet poliisit törmäävät poliittisesti tulenarkaan prostituutioon. Myös elokuvasta Call Girl (2012) tutun vastaavan kuvion 1976 paljastanut G. W. potkittiin poliisin virastaan ennen uraansa kirjailija-kriminologina.

Bo Widerberg (s. 1930) loi maineensa 1960-luvun ruotsalaisen uuden aallon ohjaajana elokuvillaan LASTENVAUNUT (1963), KORPPIKORTTELI (1963), RAKKAUS 65 (1965), ELVIRA MADIGAN ja ÄDALEN 31 (1969). 1970-luvun muistettavimpana työnään Widerberg toteutti kirjailijapari Maj Sjöwallin ja Per Wahlön rikosromaanin sovituksen KOMISARIO BECK TÄHTÄIMESSÄ (1976), joka säilytti alkuteoksen yhteiskuntakritiikin, poliisien arkisessa työssään näkemät yhteiskunnan toiset kasvot. Elokuvassa arvosteltiin myös poliisin asemaa kontrollikoneistona, jonka käyttämät keinot ja valtuudet eivät välttämättä ole missään suhteessa julki lausuttuihin päämääriin.

Elokuvassa MIES MALLORCALTA Widerberg palasi samaan lajiin. Pohjana oli tällä kertaa Leif G.W. Perssonin, entisen poliisin kirjoittama romaani, joka viittasi korkean tason korruptioon ja kansallisen turvallisuuden varjolla harjoitettaviin laittomuuksiin. Henki on sama kuin Sjöwallin ja Wahlön kirjoissa: perinteisen poliisielokuvan raameissa tutkitaan yhteiskunnallisia vääristymiä tavalla, joka ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan. Romaanien ja Widerbergin elokuvien poliisit ovat kaukana totutusta sankarityypistä, he ovat rikkinäisiä, särmikkäitä ihmisiä, usein epämiellyttäviä, mutta aina arkisia ja inhimillisiä. Kyseessä on siis eräänlainen ruotsalainen versio Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää-sarjaa.

MIES MALLORCALTA kuvaa poliisin työtä ruohojuuritasolla ja kritiikki on vielä ankarampaa kuin Sjöwall & Wahlö -elokuvassa. Poliisi on nähty sisäänpäin kääntyneenä valtiona valtiossa, omine pelinsääntöineen ja korkean tason poliittisine kytkentöineen. Pankkiryöstöä alun perin selvittelevät poliisit törmäävät umpikujaan, mutta ratkaisematon rikos saa oudon jälkinäytöksen, kun muutamat ryöstön silminnäkijöistä kuolevat hämärällä tavalla. Äkkiä näyttääkin siltä, että ryöstäjänä oli poliisi, ja ennen pitkää liikutaan niin tulenaralla alueella, että murharyhmän hidasliikkeistä päällikköä hirvittää. Vyyhdin selvittäjinä kunnostautuvat siveyspoliisista tilapäisesti siirretyt rikostarkastajat, joihin virkatoverit suhtautuvat hieman ylemmyydentuntoisesti naljaillen.

Widerberg osaa kertoa tarinan, ladata jännityksen ja säilyttää sen loppuun. Alkupuolen palapelimäinen ja hajanaisen näköinen kerronta osoittautuu tarkoin lasketuksi ja jänteväksi hahmotukseksi. Samalla Widerberg onnistuu tekemään tilaa poliisiensa ja myös sivuhenkilöidensä persoonallisuuksille, näyttämään poliisityön arkisen ja sattumanvaraisen luonteen. Tämä ei ole vähäinen saavutus, vaikka loppupuolella esiin tunkeva, poliittiseen kähmintään tähdätty yhteiskuntakriittinen kärki vaikuttaakin liian monessa käytössä tylsyneeltä.

Raimo Kinisjärven (Kaleva 22.4. 1990), Sakari Toiviaisen (IS 17.1.1986) ja muiden lähteiden mukaan