Alasti (1971)

Exponerad
Ohjaaja: 
Gustav Wiklund
Henkilöt: 
Christina Lindberg, Heinz Hopf, Björn Adelly
Maa: 
Ruotsi
Tekstitykset: 
suom. tekstit
Ikäraja: 
K18
Kesto: 
77 min
Teemat: 
TRILLERI-RUOTSI
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Sisäinen ja ulkoinen todellisuus sekoittuvat Gustav Wiklundin erotiikkatrillerissä Alasti (Exponerad, 1971). Genren supertähti Christina Lindberg on nuori kesälomalainen, joka pakenee tylsää arkea Päiväperho-osaston fantasioihin. Häikäilemätön Helge (Heinz Hopf) kiristää sankaritarta alastonkuvilla, mutta tyttö ei ole puolustuskyvytön.

Göteborgissa 6.12.1950 syntynyt Christina Lindberg päätyi lukiovuosinaan elokuvatähden ja mallin uralle, omasta tahdostaan mutta ilman erityisen aktiivista esille pyrkimistä. Kaikki alkoi paikallislehden rantatyttökuvista ja johti nopeasti kansainvälisen seksisymbolin maineeseen ja hyvätuloiseen luksuselämään. Vuoden 1971 Cannesin elokuvajuhlien aikaan Lindbergistä oli tullut huippusuosittu hahmo, jota ruotsalaiset elokuvatuottajat markkinoivat näyttävin tempuin. Tuhatkunta filmiyhtiöiden ja median edustajaa sai kutsukortin, jossa Lindberg esitteli itseään ja uutta Exponerad-elokuvaansa seuraavasti:

”My name is Christina Lindberg. One year ago I was completely unknown. Since then I’ve made three pictures. The one I like best is ’Exposed’ by Gustav Wiklund. You can meet me at MOBY DICK, at the private yacht harbour Port Canto, La Croisette (7 min walk from the Martinez), Thursday May 20th at 16.00 hours. I promise you a spectacular appearance. From Sweden with love.” Sadat valokuvaajat ikuistivat 20.5.1971 järjestetyn massatapahtuman, jossa puolialaston Lindberg laskeutui Cannesin satamaan helikopterilla.

Ohjaaja Gustav Wiklundin (jonka Internet Movie Database ja monet muut tietokannat sekoittavat samannimiseen suomenruotsalaiseen näyttelijään) debyytti Exponerad kuuluu ”Svenska syndenin” psykologiseen linjaan ja on paljon monisyisempi elokuva kuin räväkästä kampanjoinnista tai monista lyttäävistä arvioista luulisi. Fantasiat ja todellisuus, nykyhetki ja takaumat sekä totuus ja valheet sekoittuvat 17-vuotiaan Lenan (Lindberg) tarinassa, jonka kerrontatyyliä voisi luonnehtia realismin näköiseksi surrealismiksi. Katsoja ei saa selviä vastauksia vaan tarvitsee tarkkaavaisuutta ja intuitiota voidakseen ratkaista, mistä oikeasti on kyse. Elokuva ei suhtaudu vastaanottajaan lyhytjännitteisenä pornoilijana ja saattaa turhauttaa välittömän ja yksinkertaisen tyydytyksen hakijoita.

Lapsenkasvoisen Lindbergin ilmeettömästi esittämä Lena Svensson on omiin maailmoihinsa uppoutuva kesälomalainen, joka jää yksin kotiin äitinsä lähdettyä matkalle. Lena pakenee tapahtumaköyhää arkea rajuihin kuvitelmiin tai hakeutuu seikkailuihin, jotka vaihtelevat harmittomista vaarallisiin. Lena houkuttelee kahta miestä, nuorta ja lempeää Jania (Björn Adelly) ja brutaalia Helgeä (Heinz Hopf), joka yrittää kiristää häntä alastonkuvilla. Elokuva väläyttää toistuvasti päähenkilön sisäisiä näkyjä mutta ei tee kovin selväksi, mitä Lena pohjimmiltaan tahtoo tai tuntee. Tirkistelevä kaiken mahdollisen näyttämistarve sekoittuu salaisuutensa säilyttävään piilotettuun psykologiaan. Exponerad ei ole kokonaisuutena sensaatiota eikä taidetta vaan näiden kahden lähestymistavan dialogia ja sekoittumista, joka pakenee tavanomaisia määrittelyjä.

Teoksen kaksikasvoinen profiili ennakoi Christina Lindbergin ja Heinz Hopfin tunnetuinta elokuvaa Thriller – en grym film (1974). Bo Vibeniuksen ohjaama nuoren seksiorjan kostosaaga viljelee epämiellyttävän rujoja ja kipeitä yksityiskohtia mutta sisältää myös yritystä rakentaa runollista estetiikkaa niiden pohjalle. Ei ole täysin yliampuvaa hölinää väittää elokuvatähti Christina Lindbergiä kulttuurin näennäisten vastakohtien yhtymäkohdaksi; klassiset vastavoimat kuten viattomuus ja syntisyys, henkisyys ja fyysisyys tai korkea ja matala eivät sulje toisiaan pois tämän naisen kohdalla vaan kärjistyvät ja muodostavat epätavallisia symbiooseja.

– Lauri Lehtinen 13.8.2014