Rakkautta ennen aamua (1995)

Before Sunrise/Kärlek före morgonen
Ohjaaja: 
Richard Linklater
Henkilöt: 
Ethan Hawke, Julie Delpy
Lisähenkilöt: 
käsikirjoitus Richard Linklater, Kim Krizan
Maa: 
USA/Itävalta/Sveitsi
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
S
Kesto: 
102 min
Teemat: 
KESÄ KAUPUNGISSA
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Rakkautta ennen aamua -elokuvassa (Before Sunrise, 1995) nuoret matkailijat, amerikkalainen Jesse (Ethan Hawke) ja pariisilainen Céline (Julie Delpy), tutustuvat ja rakastuvat toisiinsa Wienissä. Yhteistä aikaa on vuorokausi.

Richard Linklater (s. 1961 Austinissa, Texasissa) on elokuvantekijänä itseoppinut. Filmografiaa: ensin lukuisia lyhytkuvia, lähinnä teknisiä harjoitelmia, vihdoin pitkä "kotielokuva" It's Impossible to Learn to Plow by Reading Books (1988). Varsinaisia elokuvia: Slacker (1990), Dazed and Confused / Surutta sekaisin (1993), Before sunrise / Rakkautta ennen aamua (1994-95), Suburbia / subUrbia (1996, pohjana Eric Bogosianin näytelmä), The Newton Boys (tekeillä 1995-97), lähinnä 1920-luvulle sijoitettu eeppinen (85 vuodelle ulottuva) tarina texasilaisista pankkirosvoista..

Rakkautta ennen aamua rinnastui kriitikoiden arvioinneissa ainakin seuraaviin elokuviin: Max Ophulsin Kirje tuntemattomalta naiselta, Eric Rohmerin kaikki keskusteluelokuvat, Jean Renoir (tunteiden anteliaisuudessaan), David Leanin Lyhyt onni, Leo McCareyn Unohtumaton rakkaus, Carol Reedin Kolmas mies, Vittorio De Sican Kohtalokas laituri, Michelangelo Antonionin Kuumetta ja Alfred Hitchcockin Muukalaisia junassa...

"This movie's a charmer, and something more." (Robert Horton 1995).

"It is characterized by a complete openness within a closed and perfect classical form (an unquestioned diegetic world, the unities preserved, the end symmetrically answering the beginning). The relationship shifts and fluctuates, every viewing revealing new aspects, futher nuances, like turning a kaleidoscope, so the meaning shifts and fluctuates also." (Robin Wood 1996)

Perinteinen elokuvaromanssi on hidastettu lähes reaaliajan illusioksi, niin että elämän monimielisyys ja päähenkilöiden spontaanisuus, ennalta-arvaamattomuus saavat tilaa, ja "arkipäivän runous" puhkeaa kukkaan "Amerikan Eric Rohmerin" otteessa. Vajaan vuorokauden aikana amerikkalainen nuori mies Jesse ja pariisilaisneitonen Céline tutustuvat ja rakastuvat toisiinsa Budapestin junassa sekä pitkin ja poikin Wieniä. Elävässä, herkässä, spontaanin tuntuisessa dialogissa pohditaan paljon miehen ja naisen iänikuisia ymmärtämisvaikeuksia. Jos Jumala on olemassa, hän ei ole sinussa eikä minussa vaan tilassa meidän välillämme, yhteisyydessä, kokemusten jakamisessa. Linklater ymmärtää nuoren lyhyen onnen haikeuden ja elämän katoavat kauneuden hetket, kuoleman aavistukset. Robin Wood pitkässä ylistävässä esseessään puhuu Linklaterin teoksen muistettavimmista otoksista "puhtaana elokuvana" tavalla, josta joku Hitchcock ei osannut edes uneksia.

"Kenties elokuvan suurimman hellyyden hetki sattuu sen jälkeen kun rakastavaiset ovat eronneet: otosten jakso (ääninauhan säestyksenään Yo-Yo Ma soittamassa Bachia) jossa nähdään heidän vierailupaikkansa uudelleen uuden päivän alkaessa, jotkut toimintojen ensi orastuksissa, jotkut yhä autioina, vanha nainen silmäilemässä paheksuvasti tyhjää viinipulloa, jonka he jättivät jälkeensä puistoon missä rakastelivat. Jakso manaa esiin Antonionin Kuumetta-elokuvan lopun, mutta vailla sen lohduttomuuden ja lopullisuuden tuntua: pikemminkin tunteena on surullisuus ja onnellisuus toisiinsa selvittämättömästi kietoutuneina, murhe eron takia ja epävarmuus mutta syvä tyydytys keskinäisen ymmärryksen ja läheisyyden asteesta minkä kaksi ihmisolentoa on saavuttanut muutaman tunnin aikana, siitä miten lähes onnistui yritys rakentaa silta yli 'tämän välissä olevan pienen tilan'. Ja, kuten Céline sanoo, 'vastauksen', 'magian', on oltava yrityksessä." (Robin Wood 1996)

LÄHTEITÄ: Robert Horton: "Richard Linklater as Eric Rohmer: Offhand Enchantment", FILM COMMENT 31:1/January-February 1995, 5 – 7. Robin Wood: "The Little Space in Between: Preliminary Notes on Before Sunrise", CINEACTION 41/ 1996, 4 – 13.

- Matti Salo 22.8.1997