1945 (2017)

Ohjaaja: 
Ferenc Török
Henkilöt: 
Péter Rudolf, Dora Sztarenki, Tamas Szabo Kimmel
Maa: 
Unkari
Tekstitykset: 
English subtitles
Ikäraja: 
K12
Kesto: 
91 min
Teemat: 
KUUKAUDEN ELOKUVA
Kopiotieto: 
2K DCP
Lisätieto: 
Gábor T. Szántón romaanista Homecoming
Unkarilaisen Ferenc Törökin 1945 (2017) on ihmeellisen lumoava elokuva. Syvät pohjavirtaukset kulkevat pinnan alla pienessä kylässä, jossa valmistaudutaan häihin helteisenä elokuun päivänä. Kun kaksi miestä saapuu asemalle, kyläläiset pelkäävät, että he ovat juutalaisia, jotka ovat tulleet perimään takavarikoitua omaisuutta.

Unkarilaisen Ferenc Törökin elokuvan 1945 lähtöasetelma on kuin lännenelokuvasta, erityisesti Fred Zinnemanin High Noon (1952). Keskiössä on pieni kylä joka ei ole preerialla vaan Unkarin pustalla. Intiaanien sijaan yhteisön rauhaa ja tasapainoa horjuttavat kylää lähestyvät ortodoksi juutalaiset, joita on kaksi. Taustalla piilee yhteisön kollektiivinen syyllisyys: vuotta aiemmin kyläläiset eivät laittaneet tikkua ristiin juutalaisten keskitysleirikyydityksille. Ovatko he nyt tulleet kostamaan kärsimänsä vääryydet vai vaatimaan omaisuuttaan takaisin, vai molempia? Kaupunkia johtava Istvan on jo ehtinyt kahmimaan itselleen ja lähipiirilleen juutalaisten jälkeensä jättämän omaisuuden ja kavahtaa ajatuskin heidän paluustaan. Silmäätekevien ohella kylän asukit ovat haalineet itselleen juutalaisten jälkeensä jättämää omaisuutta kuten taloja, ompelukoneita ja muuta irtainta omaisuutta. Vaikuttaakin siltä, että kylään saapuvat juutalaiset

Török sijoittaa tapahtumat tiiviisti yhden päivän mittaan (12.8.1945). Paluujuutalais-ongelman lisäksi kaupunginjohtajan päänvaivana on hänen tyttärensä häät jotka ovat kylän ehdoton seurapiiritapahtuma johon ei kaivata häiriötekijöitä.

Ohjaaja Török on sanonut pyrkineensä kuvaamaan juutalaisia holokaustin jälkeen. Elokuvan henkilöt tuntuvat olevan hengellisellä matkalla vaikka sitä ei suoranaisesti tuoda esille. Elokuvan kieli ei ehkä ole hengellinen, mutta mustavalkoisuus ja tunnelmallinen musiikki saavat sen elokuvan vaikuttamaan sellaiselta. Törökille oli tärkeää esittää kylän valtarakenteet, kuinka erilaiset yhteiskuntakerrostumat suhtautuivat juutalaisiin. Kylään ilmaantuneet juutalaiset edustavat jotakin erityistä, he pitävät yllä hengellisiä traditioita. Kyläläiset sen sijaan osoittavat taipumusta ahneuteen ja materialismiin.

Törökin mukaan uskonnollisia rooleja on vaikea ohjata. Kyse ei ole eleistä vaan enemmänkin liikkeistä ja käyttäytymisestä. ”Halusimme luoda mallin tästä yhteiskunnasta, halusimme erilaisia hahmoja. Kaupungin jokainen asukas on syyllinen, mutta kukin omalla tavallaan. Virkailijan vaimo näkee tilanteen toisin kun hänen vaimonsa.” Läsnä ovat myös feodalistisen yhteiskunnan jääneet.

- Sight and Sound ja Film Comment -tekstien pohjalta Pasi Nyyssönen 7.2.2018.