The Punk Rock Movie (1977)

Ohjaaja: 
Don Letts
Maa: 
GB
Ikäraja: 
12
Kesto: 
86 min
Teemat: 
PUNK 40 VUOTTA
Kopiotieto: 
35 mm
Lisätieto: 
The Clash, Siouxie & Banshees, Sex Pistols, Generation X, Johnny Thunders, The Slits, X-Ray Spex
Lontoolainen DJ Don Letts puolestaan alkoi 1970-luvun lopulla tallentaa Super-8-kamerallaan nousevia punkbändejä. Rosoisessa The Punk Rock Moviessa (1978) Roxy-klubin lavalla muun muassa Pistols, The Clash, Siouxie and Banshees ja X-ray Spex.

1960–70-luvun ikoniset rokkidokumentit (rockumentaries) kuvasivat bändejä ja artisteja spektaakkelimaisilla festivaaleilla (Woodstock, Monterey). 1970-luvun lopun varhaisimmat punk- dokumentoinnit on puolestaan kuvattu suurkaupunkien ahtailla klubeilla. Amerikkalaisen punkin varhaisvaiheet tallentuvat Amos Poen rosoiselle Blank Generation -dokumentille (1976). Siinä Poe ja mm. Patti Smithin bändissä soittava kitaristi Ivan Kral filmasivat CBGB-klubilla New Yorkin orastavan punk-liikkeen keskeisimmät bändit ja muusikot.

Do-It-Yourself-asenteeseen kuului kuvaaminen kevyellä 16mm kameralla ja äänen nauhoittaminen erikseen – äänisynkroniasta ei juuri piitattu. Britanniassa Lontoon Brixtonista kotoisin olevalla Don Lettsillä (s. 1956) oli sama lähtökohta. Monet hänen kavereistaan tarttuivat kitaraan, Letts puolestaan Super-8-kameraan. Letts oli Lontoon Covent Gardenin kuulun The Roxy -klubin DJ, joten hänellä oli oiva tilaisuus tallentaa siellä soittavia bändejä – hänen DJ-kopistaan oli hyvä näkyvyys lavalle ja keikkojen tallentaminen helppoa.

Sattumoisin Super-8-formaatti oli oiva väline punkin tallennukseen: punk-kappaleet olivat lyhyitä ja Super-8:n kolmen minuutin filmirullat riittivät juuri sopivasti niiden tallentamiseen. Letts kuvasi pääosan keikoista käsivaralla ja yleisön näkökulmasta. Keikkojen ohella Letts tallensi myös raisuhkoa takahuone-elämää. Editointi hoitui kotioloissa saksilla ja talousteipillä. Blank Generationin tapaan The Punk Rock Moviessa ei ole juonta, haastatteluja, välitekstejä tai muita muusikkoja ja kappaleita kontekstualisoivia elementtejä. Ainoat yhtenäistävät tekijät elokuvassa ovat punk-kappaleet ja Lontoon varhaiset punk-piirit 1970-luvun lopulla

The Punk Rock Movien jälkeen Don Letts on ohjannut useita musiikkiaiheisia dokumentteja ja musiikkivideoita. Dokumentti Westway to the World (2000) keskittyi Clash-yhtyeeseen ja Punk Attitude (2005) puolestaan Britannian punk-historiaan kuvaamiseen. Musiikkivideoita Letts on ohjannut muun muassa yhtyeille Clash (London Calling (1979), Rock the Cashbah (1982), The Pretenders (Back on the Chain Gang, 1982), Undertones (Got to have you back), White Riot (Bank Robber) ja Big Audio Dynamite.

Lettsin ohella varhaista punk-ilmiötä ovat dokumentoineet Penelope Spheeris (Decline of Western Civilization, 1980), Lech Kowalski (D.O.A., 1980) ja Julien Temple erityisesti Sex Pistolsiin keskittyvällä elokuvalla The Filth and the Fury (2000).

– Pasi Nyyssönen 25.11.2016