Son of Saul (2015)

Saul fia/Son of Saul
Ohjaaja: 
László Nemes
Henkilöt: 
Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn
Maa: 
Unkari
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
104 min
Teemat: 
JATKOAIKA
Kopiotieto: 
2K DCP
Saul on keskitysleirivanki jonka natsit ovat kaasukammion sijaan pakottaneet siivoamaan kansanmurhan jälkiä. László Nemesin järisyttävä debyyttiohjaus Son of Saul (2015) sai sekä parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin että Golden Globe -palkinnon.

Son of Saul on ohjaajansa László Nemesin ensimmäinen pitkä näytelmäelokuva, mutta aivan kokemattomasta nuoresta ohjaajasta ei ole kyse, vaan tämän omaperäisen keskitysleirikuvauksen tekijä oli jo 38-vuotias elokuvan valmistuessa vuonna 2015.  Kansainvälistä suitsutusta syystä saanut Son of Saul muuttaa käsitystämme keskitysleireistä, joiden visuaalinen ja kokemuksellinen imaginaarisyys on asiaa vähäkään ajatelleelle itsestään selvyys, vaikka tämän tunnustaminen onkin epäilemättä tuskallista. Joka tapauksessa Nemes ja hänen loistelias elokuvaajansa Mátyás Erdély tekevät kaikkensa, että me katsojat tuntisimme olevamme silminnäkijöitä keskitysleirissä, joka on loppujen lopuksi kaikkea muuta kuin selväpiirteinen järjestyksen ja käskytyksen maailma, millaisena lukemattomat elokuvat ovat sitä kuvanneet.

Toki me tiesimme, että keskitysleirin ytimessä on väkivalta ja kuolema, milloin missäkin järjestyksessä, mutta kokemuksesta me emme osaa sanoa paljoakaan, varsinkaan sen jälkeen, kun keskitysleiriltä selvinnyt nobelisti Primo Levi aikoinaan tiivisti kokijan tunteet: ”Me emme tiedä millaista oli olla pohjalla; ne, jotka tietävät, eivät selvinneet sieltä.” Elokuvan päähenkilö Saul ei ole ensimmäisten murhattujen joukossa, vaan hänet on määrätty avustaviin tehtäviin murhaproseduurissa ja siksi hän voi liikkua leirissä vapaammin kuin moni muu vanki. Saul on kovettunut, mutta ihmisellä on rajansa.

Nemes ei syyllistä tai osoittele, vaikka syyllisyydestä ja maailmanhistoriallisista tapahtumista sinänsä ei kukaan katsoja voi jäädä osattomaksi. Kamera liikkuu herkeämättä olkapään ja kasvojen tasolla, etsii ja näkee kaiken läheltä, vaikka selvästi näkeminen onkin mahdotonta sotkuisten olosuhteiden vuoksi. Totuus on sumuista, mihin liittyy toinenkin keskitysleiritoteamus siitä, että se oli kuin ”yö ja usva” – sanalla oli toki hallinnollinenkin merkitys Saksassa, jossa sillä tarkoitettiin vastarintaliikkeen ja aktivistien vangitsemista ja kuolemantuomioita.

Unkarilainen elokuva on viime vuosina noussut eurooppalaisen elokuvan kärkeen. Ohjaajien ote on ronski, ajoittain jopa raaka, mutta silti perinteinen taide-elokuvan perintö ei ole hukkunut moderniin tai edes surrealistiseen otteeseen.

Son of Saul kuuluu sarjaan ”klassikko jo syntyessään”, mikä huomattiin myös palkintoraadeissa. Elokuva sai parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin ja valittiin myös Golden Globe -palkinnon saajaksi.

– Jari Sedergren 18.7.2017