Chaplinin Keystone-komedioita

Tekstitykset: 
suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
S
Kesto: 
100 min
Teemat: 
CHAPLIN: KULKURI 100 VUOTTA
Lisätieto: 
Charlie sateessa (Caught in the Rain) 15 min, Ilokaasua (Laughing Gas) 15 min, Kasvot baarin lattiassa (The Face on the Bar Room Floor) 15 min, Charlie ovenvartijana (The New Janitor) 15 min, Kuhertelua puistossa (Getting Acquainted) 15 min • restauroineet Fondazione Cineteca di Bologna ja Roy Export KAVI:n nitraattikopioista + bonus: Mutual-komedia Charlie tavaratalossa (The Floorwalker, 1916) 25 min • restauroitu alkuperäisestä esityskopiosta • esittelee Juha Kindberg • näytöksen säestää Marko Hilpo (piano)
Ohjelma Chaplinin Keystone-komedioita esittelee hurjia farsseja, joissa Chaplin aloitti elokuvauransa Kaliforniassa. Debyyttivuonnaan 1914 Chaplin esiintyi 35 elokuvassa ja nousi maailmankuuluksi tähdeksi. Kulkurihahmo vakiintui hyvin pian, tunnusmerkkeinään isot kengät, pieni hattu, hammasharjaviikset ja ankkakävely.

Lavakoomikko Charles Chaplinin ura elokuvan suurimpana klovnina alkoi Keystone-yhtiössä 1914. ”Fun Factory” Keystone oli anarkistiseen, luokkarajoja riepottelevaan hauskanpitoon keskittynyt filmikoomikoiden korkeakoulu, jossa elokuvien juonet olivat sivuseikka taiturillisten gagien kehittelyn rinnalla. Kolmenkymmenenviiden Keystone-elokuvan toimittaminen nyky-yleisöjä palvelevaan asuun – Chaplin Keystone Project – on ollut viime vuosien ehkä suurin haaste elokuvarestauroinnin alalla, kymmenvuotisena kansainvälisenä yhteistyönä.

Keystone-farssit ovat perinteisesti olleet arvoitus Chaplinin ihailijakunnalle, joka aina 1920-luvulta alkaen on saanut tutustua sankarinsa ensimmäisen vuoden saavutuksiin lähinnä epäperäisten editointien ja ajan mittaan yhä ala-arvoisemmaksi käyneen kuvalaadun merkeissä. Vasta bolognalaisen L’Immagine Ritrovatan valmistamien uusien restaurointien ansiosta voidaan vähitellen uumoilla, miltä Charlie-hahmon ensiaskelet valkokankaalla ovat alkuaan näyttäneet.

Uudet restauroinnit ovat valmistuneet 15 elokuva-arkiston yhteistyönä, keskeisinä toimijoina arkistot Cineteca Bologna, British Film Institute ja Library of Congress. Suomen elokuva-arkistolla oli tarjota projektille lähtömateriaaleja viiteen elokuvaan, jotka ovat löytyneet Suomesta alkuperäiskopioina. Kyseiset viisi filmilöytöä kertovat paitsi Suomen suuriruhtinaskunnassa varhain virinneestä kiinnostuksesta tuolloin tuntematonta koomikkoa kohtaan myös siitä, miten elokuvien maahantuonnissa oltiin ajan tasalla. Sata vuotta myöhemmin pääsemme kansainvälisen arkistoyhteistyön ansiosta lähestymään sitä, mitä täällä joskus on valkokankaalla nähty.

Koska ensimmäisyyksien bongailua pidetään palkitsevana, näemme alkuun Chaplinin ensimmäisen oman ohjauksen – totuttua huomattavasti kenkumman Charlie-hahmon toilaillessa humalaisena hotellissa – näyttämöbravuureista lainatuin koreografioin (Charlie sateessa / Caught in the Rain). Seuraavaksi tutustumme ilokaasun vaikutuksiin ensimmäisessä hammaslääkärielokuvassa – tosin 300-vuotisesta commedia dell’arte -traditiosta ammentavaa näyttämösketsiä mukaillen (Ilokaasua / Laughing Gas). Eräs aikansa tunnettu balladi ohjasi yleisöä ottamaan opikseen kuvituksesta, jossa Charlie ensi kertaa menetti mielitiettynsä kilpakosijalle (Kasvot baarin lattiassa / The Face on the Bar Room Floor).

Tätä seuraa ensimmäinen juonellisella kehittelyllä jännitystä hakeva Chaplin-komedia, joka rakensi yllätystä monista aliarvioinneista syntyvien käänteiden logiikalle (Charlie ovenvartijana / The New Janitor). Lopuksi päädymme Keystone-komedioiden suosimaan puistoelokuvan lajityyppiin, jossa yhteistyöhaluttomia naisia jahtaavien miekkosten ja näitä pamputtavien poliisien edesottamukset putoavat täyslaidalliseksi avioliitto-instituutiolle (Kuhertelua puistossa / Getting Acquainted). Tervetuloa vuoteen 1914 tapaamaan uudenkarheaa koomikkoa, joka välitekstien mukaan oli nimeltään jokin ”Charlie”.

Bonuksena nähdään projektin ulkopuolelta Mutual-kauden Charlie tavaratalossa (The Floorwalker, 1916) KAVIn omana restaurointina, eli mahdollisimman tarkkana näköiskopiona niin ikään Chaplinin alkuperäiskopiosta – viiden keystonen lisäksi ainoasta Suomesta löytyneestä.

– Juha Kindberg 16.4.2014