Shape of the Moon (2004)

Stand van de maan
Ohjaaja: 
Leonard Retel Helmrich
Maa: 
Alankomaat
Tekstitykset: 
English subtitles
Ikäraja: 
K7
Kesto: 
92 min
Teemat: 
CARTE BLANCHE À PIRJO HONKASALO
Lisätieto: 
dokumenttielokuva muslimiperheen kolmesta sukupolvesta Indonesiassa
Indonesia on yksi maailman väkirikkaimmista maista ja siellä asuu maailman suurin muslimiväestö. Diktaattori Suharton kaatumisen jälkeen maa on käynyt läpi suuria sosio-poliittisia muutoksia. Elokuvassa Shape of the Moon (2004) seurataan yhtä perhettä kolmessa sukupolvessa, jotka elävät toivossa ja uskossa, yrittäen rakentaa elämäänsä epävarmuuden keskellä. Elokuva voitti pääpalkinnon Amsterdamin IDFAssa sekä parhaan dokumentin palkinnon Sundancen elokuvafestivaalilla.

Leonard Retel Helmrichin kymmenen vuotta kattava seurantadokumentti indonesialaisen perheen koettelemuksia ja toiveista keskellä Indonesian poliittisia muutoksia ja myrskyisiä sosiaalisia uudistuksia on huikea saavutus. Dokumentti on trilogia, jonka ensimmäinen osa, Stand van de Zon (Eye of the Day), valmistui 2001 ja keskimmäinen osa Stand van de maan (Shape of the Moon) 2004. Päätösjakso Stand van de Sterren (Position Among the Stars, 2010) palkittiin parhaana dokumenttina sekä Sundancen että Amsterdamin maineikkaalla IDFA-dokumenttifestivaaleilla.

Helmrich aloitti fiktio-ohjaajana, mutta siirtyi dokumentaristiksi 1990-luvun alussa. Hän kamppaili pitkään dokumentaristien perusongelman parissa: miten tavoittaa parhaiten kohteen olennaisimmat piirteet. Dokumentin kuvausprosessi vaikuttaa helposti kuvattavaan kohteeseen ja sen todellinen luonne jää siten saavuttamatta. Ideaalitilanteessa dokumentaristin tulisi olla ulkopuolinen tarkkailija joka tallentaa kohteensa puolueettomasti ja siihen vaikuttamatta. Tällainen kärpäsenä katossa -toteutus on kuitenkin harvoin mahdollista ja Helmrich ei myöskään halunnut olla täysin ulkopuolinen. Hän päätyi siihen, että paras tapa olla vaikuttamatta kohteeseen ja tallentaa kohde sisältäpäin on olla osa kuvattavaa tapahtumaa ja tallentaa se pitkillä otoksilla pieniä liikkuvia digitaalisia kameroita kameraa hyödyntäen.

Helmrich kutsuu intiimiä totuuselokuvametodiaan yhden otoksen elokuvaksi (Single Shot Cinema) jonka innoittajana on ollut Andre Bazinin pohdinnat elokuvasta todellisuuden taiteena ja kuinka kukin kohtaus tulisi tallentaa sen luonnollista rytmiä ja kestoa kunnioittaen. Tuloksena on modernia dokumenttielokuvaa Jean Rouchin cinema-vérité -dokumenttien hengessä. 

Trilogiassaan Helmrich seuraa indonesialaista Sjamsuddin perhettä, joka asuu Jakartan slummeissa. Indonesian diktaattori Suharto on kaatunut seitsemän vuotta sitten ja maa on ajautunut pitkäaikaiseen sosiaaliseen ja poliittiseen kaaokseen. Indonesian valtauskonto islamilaisuus on muuttunut fundamentalistiseen suuntaan, mikä vaikuttaa kaikkien indonesialaisten elämään, riippumatta heidän uskonnostaan.

Perheeseen kuuluvat 62-vuotias isoäiti Rumidjah, hänen poikansa Bakti ja tämän 13 vuotias tytär Tari. Rumidjah on kristitty ja Stand van de maanissa hän on väsynyt pääkaupungin kaaokseen. Viimeisenä pisarana ovat pojan aikeet kääntyä muslimiksi voidakseen mennä naimisiin musliminaisen kanssa. Rumidjah lähtee Tarin kanssa synnyinkyläänsä Jaavalle.

White, The Single Shot Cinema of Leonard Retel Helmrich, Documentary.org/Magazine (Fall 2011) ja muiden lähteiden mukaan Pasi Nyyssönen 21.1.2014