K.O.V.A. (1978)

F.I.S.T./T.u.f.f.
Ohjaaja: 
Norman Jewison
Henkilöt: 
Sylvester Stallone, Rod Steiger, Peter Boyle
Lisähenkilöt: 
kuvaus László Kovács • musiikki Bill Conti
Maa: 
USA
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
139 min
Teemat: 
SYLVESTER STALLONE 70 VUOTTA
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Sylvester Stallonen läpimurto työväenluokkaisen Rockyn roolissa osui ammattiyhdistysaiheisten elokuvien (Norma Rae, Osasto 291–Detroit) nosteen aikoihin. 1930-luvulle sijoittuva rekkakuskien työtaistelueepos K.O.V.A. (F.I.S.T., 1978) on maineikkaan Norman Jewisonin ohjaama. Stallone nappasi mafiaan turvautuvan ay-pamppu Johnny Kovakin roolin Robert De Niron nenän edestä ja pumppasi Joe Eszterhasin käsikirjoitukseen lisää sankarillista ryhtiä.

Kuorma-autokuskien ammattijärjestön johtaja Johnny Kovak (Sylvester Stallone) joutuu laittamaan kovan kovaa vastaan 1930-luvulta 1950-luvulle etenevässä työtaistelueepoksessa K.O.V.A. Sepitteellisen saagan todellisena taustahahmona häämöttää kuljetusalan liittoa johtanut Jimmy Hoffa, joka katosi salaperäisesti vuonna 1975 ja julistettiin kuolleeksi 1984. Huhut ay-pomon yhteyksistä järjestäytyneeseen rikollisuuteen lisäsivät yleisön ja elokuva-alan kiinnostusta ammattiyhdistysten maailmaan.

K.O.V.A. käynnisti Unkarissa 1944 syntyneen Joe Estzerhasin käsikirjoittajan uran, joka kuuluu alansa värikkäimpiin menestystarinoihin. Myöhemmin Flashdancen ja Basic Instinctin skenaristina tunnettu Eszterhas ei jäänyt tähtien ja ohjaajien varjoon vaan paistatteli julkisuudessa vaikutusvaltaisena ja leveää elämää viettävänä pelimiehenä. Ennen elokuvauraansa Estzerhas oli ollut aikakauslehtien toimittaja, ja kun rahakkaat tuotannot hiipuivat, hän ryhtyi kirjoittamaan tunnustuksellisia paljastuskirjoja Hollywoodin kuvioista.

1970-luvulla Rolling Stone -lehdessä työskennelleeseen Eszterhasiin oli otettu yhteyttä United Artistsilta, jossa hänen juttunsa ja kirjansa olivat herättäneet kiinnostusta. Toimittaja tarjosi studiolle muutamia käsikirjoitusideoita, joista Johnny Kovakin tarina päätettiin tuottaa elokuvaksi. Monipuolinen pitkän linjan menestysohjaaja Norman Jewison (Venäläiset tulevat, venäläiset tulevat!, Yön kuumuudessa, Rollerball) valikoitui ohjaajaksi Bob Rafelsonin ja brittiläisen Karel Reiszin jälkeen. Tiivis yhteistyö ”yleisöystävällisen” mutta hyvin omapäisen Jewisonin kanssa koulutti Eszterhasin elokuva-alan kiemuroihin ja valtapeleihin.

Kovakin roolia tarjottiin ensimmäisenä Robert de Nirolle, joka ilmoitti suostuvansa elokuvaan, mutta vasta kuukausien odottelun jälkeen. Tässä vaiheessa pääosaan oli kysytty myös Sylvester Stallonea, joka oli kertonut kiinnostuksestaan nopeammin ja napannut roolin. Stallone oli tehnyt Rocky-elokuvallaan läpimurron paitsi näyttelijänä myös käsikirjoittajana ja halusi jatkaa K.O.V.A:ssa kumpaakin työtä, vaikka draamalla olikin valmis käsikirjoitus. Eszterhasin harmiksi tähti alkoi omin päin muokata Kovakista imagonsa mukaista sankarillisempaa hahmoa ja lyhensi alun perin kolmetuntiseksi kaavaillun kokonaisuuden tiiviimmäksi paketiksi – yritettyään ensin jakaa tarinan kahdeksi elokuvaksi, mihin United Artists ei suostunut. Tähti valmistautui rooliiin elämällä pelkällä vedellä ja banaaneilla.

Käsikirjoittajat eivät juuri tavanneet toisiaan, mutta kävivät lehtihaastattelujen välityksellä ärhäkkää sanasotaa siitä, kumman elokuvasta oikein oli kysymys. Stallone hankki nyrkkeilysäkin, johon oli kirjoitettu ”Eszterhas”. Elokuvan valmistuttua Stallone taipui pahoittelemaan dramaturgista omavaltaisuuttaan ja antoi julkista tunnustusta alkuperäiselle kirjoittajalle – mihin saattoi vaikuttaa se, että tuotanto ei ollut menestynyt odotusten mukaisesti ja Stallone ei halunnut ottaa kaikkea vastuuta flopista omille harteilleen.

Stallone-elokuvaksi epätavallisen synkkä K.O.V.A. taisi opettaa tähdelle, että kansa haluaa voimakkaampaa optimismia ja että ohjaajille ei kannata antaa liikaa päätösvaltaa. Jatkossa Stallone ohjasi mieluummin itse itseään kuin lähti Norman Jewisonin kaltaisten maineikkaiden mestarien kelkkaan.

– Lauri Lehtinen 6.7.2016