Hirviöt uhkaavat maailmaa (1968)

Kaijû sôshingeki/Monstren hotar världen/Destroy All Monsters
Ohjaaja: 
Ishiro Honda
Henkilöt: 
Akira Kubo, Jun Tazaki, Yoshio Tsuchiya
Lisähenkilöt: 
erikoistehosteet Eiji Tsuburaya
Maa: 
Japani
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
89 min
Teemat: 
WORLDCON
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Lisätieto: 
English version
Omituisten otusten kerhoilla on Japanissa pitkä perinne. Yhdeksäs Godzilla-elokuva, Inoshiro Hondan Hirviöt uhkaavat maailmaa (1968) keskitti 11 Toho-hirmua samaan rytinään. YK on eristänyt ison G:n ja kumppanit Hirviösaarelle, mutta naispuoliset Kilaak-alienit valjastavat ne tuhoamaan suurkaupunkeja Moskovasta Pariisiin.

Hiroshiman ja Nagasakin katastrofit – ydinpommin kauhu – olivat keskeisenä taustatekijänä amerikkalaisten hirviö- ja katastrofielokuvien vyöryyn 1950-luvulla. Japanilaisten oman hirviöelokuvatuotannon läimurto tapahtui vuonna 1954. Elokuvassa Gojira (eli Godzilla, King of Monsters) ydinkoe herättää henkiin meren pohjalla miljoona vuotta nukkuneen hirmuliskon, joka kohoaa vedestä ja tuhoaa puolet Tokiosta. Rohkea tri Serizava hyökkää hirviön kimppuun varusteenaan ase, jota kutsutaan happituhoajaksi, mutta surmatessaan Godzillan hän kokee itse samalla kamikaze-kohtalon.

Tämän elokuvan tuotti Toho-yhtiö ja ohjaajana oli Ishiro Honda. Jatkossa nämä kaksi olivat keskeiset nimet Japanissa. Enemmän kuin muualla Japanissa nämä elokuvat oli tarkoitettu lapsille. Honda yritti kehitellä ihmismäisiä hirviöitä, jotka olivat kaikki ydinmutantteja: kasvi-ihmisen, sieni-ihmisen, vetyihmisen, hyytelöihmisen ja lumi-ihmisen, mutta eläinhirviöt osoittautuivat suositummaksi. Budjettisyistä (stop motion -animaatio oli kallista) japanilaiset hirviöt olivat pääasiassa kumipukuihin pukeutuneita näyttelijöitä. Suosituimpiin hirviöihin kuuluivat Godzilan ohella lohikäärmemäiset Rodan, Dagora ja Girah, jättiläisrapu Ebirah ja jättiläissudenkorento Mothra. Kerran tuhottuina hirviöt eivät tietenkään pysyneet aloillaan vaan ilmestyivät vahingoittumattomina uusissa elokuvissa jatkamaan toimintaansa. Godzilla käänsi myöhemmissä elokuvissa kelkkansa ensimmäiseen elokuvaan verrattuna. Arkkihirviöistä se muuttui kansallissankariksi, joka puolusti Japania itseäänkin pahempia hirviöitä vastaan.

Vuonna 1968 valmistunut Hirviöt uhkaavat maailmaa oli Tohon 20. hirviöelokuva, ja yhtiö päätti sijoittaa siihen kaikki suosiota saaneet hirviönsä. Nyt nämä riemastuttavat joukkotuhoajat ovat ihmiskunnan kesyttämiä, mutta joutuvat ulkoavaruudesta saapuvien – naispuolisten – kilaakkien vaikutuksen alaisiksi ja ryhtyvät tuhoamaan sumeilematta suurimpia pääkaupunkeja. Puolihuolimattomasti toteutetun satuseikkailun viehätys perustuu juuri kiehtoviin hirviöihin ja taitaviin erikoistehosteisiin – ihmishahmoihin ei ole kiinnitetty juuri mitään huomiota ja ne vaikuttavatkin monin verroin kuolleemmilta kuin kumipukuiset hirviöt.

– Antti Alasen (”Musta peili”, 1985) ja muiden lähteiden mukaan EA