Mies astui junasta (1974)

Gangsterfilmen
Ohjaaja: 
Lars G. Thelestam
Henkilöt: 
Clu Gulager, Ernst Günther, Per Oscarsson
Maa: 
Ruotsi
Tekstitykset: 
suom. tekstit
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
108 min
Teemat: 
TRILLERI-RUOTSI
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Suomalaisohjaaja Lars G. Thelestamin kiitetyssä läpimurrossa Mies astui junasta (Gangsterfilmen, 1974) amerikkalaisgangsteri (Clu Culager) nousee keinoja kaihtamatta ruotsalaiskaupungin valtiaaksi. Sivurooleissa nähdään legendoja Lou Castelista Elina Saloon.

Mies astui junasta eli Gangsterfilmen perustuu Max Lundgrenin (1937–2005) kirjaan Gangsterboken vuodelta 1965. Aikuisille suunnatun romaanin tekijä muistetaan parhaiten arvostetuista nuortenkirjoistaan, kuten Kultafarkut (1967) ja Harjuvaaran pallokerho -romaanisarja (1967–1969), jonka keskushenkilö on keskikentällä pelaava suomalaissyntyinen sotalapsi.

Lundgrenin jalkapallotarinoiden lailla Gangsterboken kuvaa yhteisöä, jossa näyttää tiivistyvän ruotsalaisen yhteiskunnan yleisempiä jännitteitä ja arvoja. Satiirisessa mutta tylyssä kertomuksessa peli on kovempaa kuin pallokentän pojilla: Yhdysvalloista saapunut amerikanruotsalainen gangsteri Glenn Mortenson pyrkii pikkukaupungin valtiaaksi murhia ja raiskauksia kaihtamatta. Tunkeilijan voittokulkua ei näytä pysäyttävän mikään, kunnes muutamat paikalliset asukkaat nousevat vastarintaan.

Ruotsin elokuvasäätiössä 1970-luvulla vaikuttanut Jörn Donner kannatti Gangsterbokenin elokuvaamista ja antoi virallisen lausunnon, jonka mukaan kirjaan perustuvalla elokuvalla ”olisi potentiaalia olla juuri tarpeeksi raaka, juuri tarpeeksi vulgaari ja juuri tarpeeksi kaupallinen”.

Ohjaajaksi päätyi 1960-luvun lopulla Tukholman elokuvakoulussa opiskellut suomenruotsalainen Lars G. Thelestam (s. 1939) ja Glenn Mortensonin rooliin Hollywood-tähti Clu Culager, 1970-luvun television rikos- ja lännensarjojen vakiokasvo ja tuttu muun muassa Don Siegelin Hemingway-filmatisoinnista Tappajat (The Killers, 1964). Sivurooleissa nähdään muun muassa Elina Salo sekä 1960-luvun italialaisista elokuvista ja poliittisesta aktivismistaan tunnettu ruotsalaistaustainen Lou Castel (Nyrkit taskussa, Naurava paholainen).

Elokuvasta ei tullut Jörn Donnerin ennustamaa kaupallista menestystä millään markkinoilla, mutta se keräsi tunnustusta Ruotsin kriitikoilta ja kelpuutettiin kilpailemaan Berliinin elokuvajuhlien Kultaisesta karhusta. Thelestamin saavutus ei jäänyt huomaamatta Suomen elokuva-alalta, joka palkitsi teoksen parhaan ulkomaisen elokuvan Jussilla. Thelestam kiinnitettiin ohjaamaan Mauri Sariola -filmatisointia Tuntematon ystävä (1978), joka tähtäsi vientituotteeksi muun muassa brittinäyttelijä Kate O’Maran voimalla. Laitapuolen kulkijoiden kuvioissa liikkuvan dekkarin ohjaajan vasemmistolaiset ideat olivat kaukana Sariolan ylpeästä konservatiivisuudesta, eikä tämä jäänyt ongelmallisen tuotannon ainoaksi näkemyseroksi.

Ruotsalainen media on jatkanut Max Lundgrenin kirjojen tv- ja elokuvaversioiden tuottamista 2010-luvulle asti. Suurin osa on lastenohjelmia, poikkeuksena perhedraama Capricciosa (2003), jonka iranilaisruotsalainen ohjaaja Reza Bagher tunnetaan myös Solar Filmsin tuottamasta Mikael Niemen menestyskirjan filmatisoinnista Populaarimusiikkia Vittulanjänkältä (2004).

– Lauri Lehtinen 16.8.2014