Todistaja (1985)

Witness/Vittnet
Ohjaaja: 
Peter Weir
Henkilöt: 
Harrison Ford, Lukas Haas, Kelly McGillis, Josef Sommer
Lisähenkilöt: 
käsikirjoitus Earl W. Wallace, William Kelley • kuvaus John Seale • musiikki Maurice Jarre
Maa: 
USA
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
112 min
Teemat: 
CARTE BLANCHE À KLAUS HÄRÖ
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Peter Weirin Todistajassa (Witness, 1985) yhdistyy kaksi toisilleen ensisilmäyksellä kaukaista tarinaa, jännityselokuva ja amissiyhteisön kuvaus. Parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen ja leikkauksen Oscareilla palkittu elokuva toi erilaista uskottavuutta Han Solon ja Indiana Jonesin rooleista tunnetulle Harrison Fordille.

Peter Lindsay Weir on syntyisin Sydneystä (s. 1944), jossa hän myös opiskeli sekä collegessa että yliopistossa. Hän aloitti televisiossa komedioilla, mutta pääsi näytelmäelokuvien makuun 1970-luvun alussa. Ensimmäiset työt kokeilevien lyhytelokuvien jälkeen olivat mustan huumorin täyttämiä kauhuelokuvia, jotka teemallisesti käsittelivät yksilön vaikeuksia autoritaarisessa maailmassa. Menestystä tuli laajassa mitassa 1975, kun Suomeenkin tuotu Huviretki hirttopaikalle (Picnic at Hanging Rock) ilmestyi.

Weirin kritiikin kohteena on ollut valtaapitävien kritiikki siinä määrin, että sitä voidaan pitää hänen elokuviensa johtavana teemana. Valtaapitäviä kritikoitiin jo varhemmissa töissä arvostelemalla johtajia (Homesdale, 1971) ja pormestaria (Cars That Eat People, 1974). Elokuvien The Last Wave (1977) ja nyt käsillä oleva Amish-yhteisön kuvaus Todistaja (Witness, 1985) puuttuivat perheiden ja yhteisöjen valtarakenteisiin. Gallipolissa (1981), australialaisille sotilaille katastrofaalisessa taistelussa ensimmäisessä maailmansodassa, murskaavan tuomion saavat sotilasjohtajat, ja katse kääntyi koulujärjestelmään suursuositussa draamassa Kuolleiden runoilijoiden seura (1989) sekä manipuloiviin televisiotuottajiin tosi-tv-elokuvassa The Truman Show (1998).

Todistaja kertoo Yhdysvaltojen Pennsylvaniassa vuosisatoja toimineesta amish-yhteisöstä, joka on eristäytynyt modernisoituneesta maailmasta omaksi saarekkeekseen. Yhteisö noudattaa yhä nöyrästi ja tiukasti vanhoja, muuttumattomia traditioitaan ja elää niistä lähtökohdistaan mahdollisimman vähäisessä ja tarkoin kontrolloidussa yhteistyössä modernin järjestelmän kanssa. Omassa kollektiivisessa elämässään amishit ovat laittaneet rajat kiinni sallivaan amerikkalaiseen tai amishien sanoin ”englantilaiseen” yhteiskuntaan. Mutta sallivuudellakin on rajansa, puolin ja toisin. Rajojen rikkomisessa väkivallalla on usein keskeinen merkitys.

Weirin Todistaja on yhtä aikaa haastava trilleri, tulenpalava rakkaustarina ja kulttuureja vertaileva tutkimus, jonka katse ulottuu uskonnollisen yhteisön rakenteisiin ja maailman suhteeseen väkivaltaan. Sen oleellisia tekijöitä ovat kuuluminen ja ulkopuolelle jättäminen, rajojen ylittäminen, vieraantuneisuus ja erilaisuuden kokeminen ihmiselle, joka on muukalainen siinä maailmassa, jossa hän on.

Weirin tarkkaa työtä luonnehtii läheinen suhde maalaustaiteeseen. Todistajaa varten hän tutki tarkoin 1600-luvun flaamilaisten maalareiden maalauksia, niiden lavastuksellisia elementtejä, mutta myös kompositiota ja valaistusta. Vastaavaa työtä hän on tehnyt monien muidenkin elokuviensa kohdalla. Tulos on häikäisevän kaunis, mutta erityisesti trillerityyppisissä kohtauksissa elokuvallisesti tehokas kokonaisuus. Amishien talkookuvaus, ladon rakentaminen, on luultavasti hienoin kollektiivisen työn kuvaus koskaan, vaikka mukaan laskisi neuvostoklassikoiden parhaat hetket.

– Jari Sedergren 29.9.2016