Huhtikuu (1998)

Aprile/April
Ohjaaja: 
Nanni Moretti
Henkilöt: 
Nanni Moretti, Silvio Orlando, Silvia Nono
Maa: 
Ranska/Italia
Tekstitykset: 
English subtitles
Kesto: 
78 min
Teemat: 
NANNI MORETTI
Kopiotieto: 
35 mm
Huhtikuun (1998) aiheena on vuosi 1994, jolloin Silvio Berlusconi nousi valtaan. Moretti toi mukaan oman perheensä kuvaukseen ohjaajasta, joka kokee kriisin joutuessaan valitsemaan poliittisen osallistumisen ja satiirisen musikaalin teon välillä.

Nanni Morettin komediallinen ote on aina perustunut satiiriin ja todellisuuden sekä kuvitellun rajapintojen tarkkaan läpikäyntiin. Vuonna 1998 markkinoille tullut Huhtikuu ei ole tästä poikkeus.

Ajankohtaisuudestaan huolimatta elokuvan ilmestymisvuosi ei suinkaan ole elokuvan fokuksessa, vaan lähtökohtana on vuosi 1994, jolloin Italiassa nousi pääministerinä valtaan Silvio Berlusconi, joka oli edellisenä vuonna perustanut oikeistolaisen kansanliikkeen Forza Italian. Juuri tämä vaalivoitto saa Morettin tekemään radikaalin päätöksen (jota hän julistaa varsin äänekkäästi): ohjaaja tekeekin seuraavaksi dokumentin, joka paljastaa sekä oikeiston vaarallisuuden että vasemmiston kyvyttömyyden.

Taiteen tekijöillä on kuitenkin monia velvollisuuksia. Moretti esimerkiksi on lupautunut ohjaamaan musikaalin, jonka vetonaulana on trotskilainen pomohenkilö – tätä ei voisi toteuttaa muualla kuin Italiassa. Tässä tilanteessa Moretti päätyy samaan ristiriitaan kuin monessa muussakin elokuvassaan: dokumentin tekeminen olisi tärkeää, mutta musikaalin tekeminen hauskempaa ja taiteellisesti tyydyttävämpää. Taiteen ja poliittisen imperatiivin välillä on ristiriita, sen myötä myös henkilökohtaisen ja julkisen tehtävän tai velvollisuuden välillä.  

Morettille edes tämä ei riitä.  Hän on ollut trenditietoinen, sillä1990-luku, jos mikä, oli subjektiivisen elokuvan nousukautta dokumentaarisessa esittämisessä. Tätä juonta seuraa myös Moretti, sillä hän tuo esiin varsin sympaattisella tavalla henkilökohtaisen perhe-elämänsä. Vaimo Daniela on sitä paitsi juuri synnyttämässä poikalasta. Katsojan sopii pohdiskella, onko tällä subjektiivisen elämän esittelyllä enemmän merkitystä kuin yleisellä tasolla se, että ihmisen pitää tehdä elämässään sitä, mistä todella pitää.

– Jari Sedergren 2018