Trans Am kuningasturbo (1981)

Car Crash
Ohjaaja: 
Antonio Margheriti
Henkilöt: 
Joey Travolta, Vittorio Mezzogiorno
Maa: 
Italia/Espanja/Meksiko
Tekstitykset: 
English version, suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
100 min
Teemat: 
USKOMATON ITALIA
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Ettei kasaritoiminta unohtuisi, Antonio Margheritin Trans Am kuningasturbo (Car Crash, 1981) vie John Travoltan veljen Joey Travoltan autourheilun ja järjestäytyneen rikollisuuden maailmaan. Mafiosoa pakenevan huippukuskin ja mekaanikon karkumatka yhdistää aitoja autostuntteja Margheritin rakkaisiin pienoismalleihin, joiden konkretia on digiajan vinkkelistä oudon sykähdyttävää.

”Tämän hetken kovin sana maailmassa – turbot on täällä!” uhosi Adams Filmi italialais-meksikolaisen Trans Am kuningasturbon (Car Crash) mainosmateriaalissa talvella 1983. Arkistoista ei ainakaan normaaleilla hakutoiminnoilla löydy kotimaisia arvosteluja elokuvasta, mistä voimme ounastella, että maahantuoja ei järjestänyt korkeaoktaanisesta toimintapaketista lehdistönäytöksiä ja tiedotusvälineiden kiinnostus on pysynyt niukkana.

Nuorisoelokuvaidoli John Travoltan isoveli Joey Travolta (s. 1950) esittää elokuvassa Paul Little -nimistä rallikuskia, joka muodostaa voittoisan tiimin mekaanikkonsa Nickin (Vittorio Mezzogiorno) kanssa. Gangsterien puristukseen joutuvan kaksikon salainen ase on huippunopeaksi viritetty Pontiac Firebird Trans Am -urheiluauto. Pontiac Trans Amin ylivoimaista suorituskykyä korostava elokuva on unohdettu edeltäjä suositulle saman aikakauden tv-sarjalle Ritari Ässä (Knight Rider, 1982), jonka vetonaula oli tekoälyllä varustettu puhuva Pontiac Trans Am.

1980-luvun kuluessa italialainen elokuvateollisuus kadotti kykynsä tuottaa Hollywood-studioille pärjäävää lajityyppiviihdettä. Italian asema populaarielokuvan kilpailukykyisenä eurooppalaisena suurvaltana hiipui. Muutamilla tekijöillä oli kuitenkin yritystä loppuun asti, ja eräs sitkeimmistä oli Anthony M. Dawson -taiteilijanimeä käyttänyt Antonio Margheriti (1930–2002), kansainvälisesti hyvin verkostoitunut tekijä, jonka filmografiassa on huomattava määrä amerikkalaisnäyttelijöillä miehitettyjä Hollywood-yhteistuotantoja.

Lajista toiseen liikkuneen Margheritin pulp-henkisen luovuuden ydintä oli Roger Corman -tyyppinen into tehdä isojen studiotuotantojen kaltaista ajanvietettä nopeammin ja halvemmalla kuin muut, parhaimmillaan myös tunnelmallisemmin ja näyttävämmin. Perusmetodi oli rahaa säästävien pienoismallien näppärä loihtiminen. CGI-tekniikalla rakennettujen spektaakkelien aikana Margheritin miniatyyreillä tehostettu takaa-ajotoiminta saattaa näyttää antiikkiselta, mutta se on sitä myös sanan arvokkaassa merkityksessä. Illuusiota tai ei, kaikki Trans Am kuningasturbossa on oikeasti elokuvakameran edessä tapahtunutta ja filmille tallennettua, ei jälkituotannossa kuvaan lisättyä.

– Lauri Lehtinen 5.12.2018