Käärme ja sateenkaari (1987)

The Serpent and the Rainbow/Ormen och regnbågen
Ohjaaja: 
Wes Craven
Henkilöt: 
Bill Pullman, Cathy Tyson, Zakes Mokae
Maa: 
USA
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja: 
K18
Kesto: 
100 min
Teemat: 
WES CRAVEN
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Wes Cravenin ohjaama, usein aliarvostettu Käärme ja sateenkaari (The Serpent and the Rainbow, 1987) sijoittuu Haitille ja aiheena on luonnollisesti voodoo. Bill Pullman on antropologi joka saapuu keskelle veristä vallankumousta.

Wes Craven on uransa alusta alkaen ymmärtänyt että kauhuelokuvien miljööllä on merkitystä. Kauhu kirpoaa oudosta ja tuntemattomasta, tilanteista ja paikoista jotka ovat päähenkilöille vieraita. Ingmar Bergmanin Neidonlähteen (Jungfrukällan, 1960) innoittamassa Cravenin esikoisohjauksessa Last House on the Left -elokuvan nuoret neidot houkutellaan vankikarkureiden asuttamaan taloon. Sitä seurannut Hills have Eyes (1977) sijoittui puolestaan Yhdysvaltojen syrjäseuduille jonne pahaa arvaamaton keskiluokkainen perhe harhautuu. Käärme ja sateenkaari -elokuvassa tuntematonta haetaan eksoottisemmasta miljööstä: Haitilta. Elokuva pohjaa zombie-seremonioita ja -kulttuuria tutkineen Wade Davisin samannimiseen kirjaan. Ilmeisenä elokuvallisena esikuvana voidaan pitää Jacques Tourneurin klassikkoa Yö woodoosaarella (I walked with a Zombie, 1943) jossa myös hyödynnettiin Haitista tuolloin saatuja tuoreita tietoja voodoomenoista.

Bill Pullman näyttelee tiedemies Dennis Alania jonka amerikkalainen lääkeyritys on palkannut tutkimaan voodoo-pappien käyttämiä rohtoja joiden avulla he vaivuttavat ihmisiä kuolemankaltaiseen tilaan. Yritys toivoo saavansa haltuunsa uuden mullistavan anestesialääkeen. Paikallisena kontaktina on psykiatri Marielle joka on sekä paikallinen asiantuntija että elokuvan miessankarin feminiini kumppani ja elokuvan eroottisen kiinnostuksen kohde.

Wes Cravenin elokuvien yhteisenä piirteenä on kauhun tehokeinojen liittäminen arkeen ja yhteiskunnallisiin ristiriitoihin. Haitilla valtaapitävän diktaattorin poliisit käyttävät voodoota kansan hallitsemiseen ja kurissapitoon. Käärme ja sateenkaari -elokuvan tapahtuma sijoittuvat Haitin diktaattorin Papa Doc Duvalierin maanpaon kynnykselle. Politiikka jää kuitenkin elokuvassa sivuosaan. Richard Maxwellin ja A.R. Simounin käsikirjoitus kuljettaa päähenkilöä sille kaltevalle pinnalle, joka syntyy houkuttelevan vaaran ja kaiken oudon herättämän pelon ristiriidasta. Alanin kokemukset tarjoavat hyvän mahdollisuuden sukellukseen ihmismielen syvyyteen, samaan tapaan kuin Francis Ford Coppolan Ilmestyskirja. Nyt -elokuvassa. Alanin matka vieraaseen, alkukantaisuudessaan hyvin elinvoimaiseen kulttuuriin merkitsee samalla uppoamista hänen omien painajaistensa ja harhojensa maailmaan. Tästä ei kuitenkaan syvenny elokuvan kantavaa ydinteemaa: aidosti conradilainen matka Pimeyden sydämeen jää puolitiehen totesi Petri Immonen Helsingin Sanomien -arvostelussaan.

Raimo Kinisjärven (Kaleva) ja muiden lähteiden pohjalta Pasi Nyyssönen 15.6.2016