Polkupyörävarkaat (2001)

Shi qi sui de dan che/Beijing Bicycle
Ohjaaja: 
Xiaoshuai Wang
Henkilöt: 
Cui Lin, Li Bin, Zhou Xun
Maa: 
Kiina/Taiwan/Ranska
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
K12
Kesto: 
113 min
Teemat: 
POLKIEN PÄÄSEE - PYÖRÄILYELOKUVIA
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Kuudennen sukupolven kiinalaisohjaaja Wang Xiaoshuain maalauksellinen Polkupyörävarkaat (2001) versioi nimensä mukaisesti Vittorio de Sican klassikkoa Polkupyörävaras vuodelta 1948. Maalaispoika Guei saapuu elannon perässä Pekingiin, saa lähetin paikan, mutta hänen pyöränsä varastetaan. Alkaa periksi antamaton etsintä miljoonakaupungin labyrintissa. Tarina pyörästä kasvaa kuvaukseksi luokasta, nuoruudesta ja muuttuvasta Kiinasta.

Moderniin miljoonakaupunki Pekingiin sijoittuva, ilmestymisaikanaan 34-vuotiaan Wang Xiaoshuain viides elokuva Polkupyörävarkaat on oodi polkupyörälle ja sen merkitykselle nykyajan muuttuvassa, kaupungistuneessa ja länsimaistuneessa Kiinassa. Vittorio de Sican neorealistisen mestariteoksen Polkupyörävaras innoittamana se on realistisella tavalla ja amatöörinäyttelijöin toteutettu kertomus kahdesta erilaisesta 17-vuotiaasta nuoresta miehestä kasvuympäristössään, suhteessa toisiinsa ja pitkälti heidän suhteestaan pyörään. Berliinin Hopeisen Karhun napannut Wangin teos kuvaa tarinan kautta myös elämäntapaa ja luokkaeroja sekä antaa katsojalle katsauksen muuttuvaan yhteiskuntaan ja väkiluvultaan maailman suurimpaan valtioon.

Elokuvan alussa Guei (Cui Lin) saapuu maalta Pekingiin, jossa saa työpaikan kuriirina. Hän tarvitsee työtehtäviinsä polkupyörää ja hän on melkein saamassa pyörän omakseen tienaamillaan rahoilla, kun se yllättäen varastetaan. Vaikka pyörän löytäminen jostain puolelta suurkaupunkia vaikuttaa mahdottomalta tehtävältä, onnistuu Guei pääsemään sen jäljille. Hän tunnistaa merkityn kulkuvälineensä ja kohtaa Jianin (Bin Li), kaupunkilaispojan, joka on ostanut varastetun pyörän kirpputorilta isältään varastamilla rahoilla. Näin kaksi kiinalaispoikaa kohtaa toisensa ja alun konfliktien kautta he oppivat vähitellen jakamaan alun perin Gueille kuuluneen pyörän ja näin elokuvan loppuosa seuraa heidän uusia elämänvaiheitaan ja sen aiheuttamia seurauksia.

Guei  ja Jian kuvataan elokuvassa toisistaan eroavina, mitä tulee sosiaaliseen asemaan ja statukseen. Guei on nöyrä maaltamuuttaja, uutena Pekingin sykkeessä unelmoimassa vakaasta elämästä ja säännöllisistä tuloista. Hän löytää itsensä selviytymässä vieraassa ja kaoottisessa elinympäristössä, missä traditionaalinen arkkitehtuuri ja vanhat kiinalaiset perinteet törmäävät yhteen teollistuneiden ja materialististen tulevaisuudennäkymien kanssa. Jian puolestaan tulee kovasti työtä tekevästä ja tavoitteiltaan korkeasta perheestä, joka haluaa taata Jianille ja hänen sisarelleen hyvän koulutuksen. Jian ei ole erityisen varakas, mutta kouluttautunut, urbaaniin elämäntapaan tottunut kansalainen.

Sosiaalisen aseman lisäksi suhde polkupyörään on erilainen. Jianille se on statussymboli, jonka avulla hän saa hyväksyntää ystäviensä joukossa ja jolla hän tekee vaikutuksen tyttöystäväänsä. Hän saa suosiota, kunniaa ja itsenäisyyttä pyörällään ja näin ei haluaisi menettää sitä. Gueille hänen omistamansa kulkuneuvo on käytännöllinen, hän tarvitsee sitä uudessa työssään ajaessaan ympäri Pekingiä. Vaikka Guei ja Jian ovat todella toisistaan poikkeavia hahmoja, heistä löytyy myös samankaltaisuuksia suhteessaan omistamaansa pyörään. Myös Gueille pyörä merkitsee statusta ja ylpeydenaihetta. Se symboloi hänen kuuluvuuttaan Pekingiin ja hänen menestystään sekä saa hänet tuntemaan itsensä vähemmän ulkopuoliseksi. Pyörällä on tärkeä osa sekä Guein että Jianin identiteettiä muovaavana tekijänä.

Elizabeth Wrightin (Senses of Cinema) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 12.8.2014