Kohtalon tuulet (1976)

A Matter of Time/Ödets vindar
Ohjaaja: 
Vincente Minnelli
Henkilöt: 
Liza Minnelli, Ingrid Bergman, Isabella Rossellini, Charles Boyer
Maa: 
USA/Italia
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja: 
S
Kesto: 
97 min
Teemat: 
VINCENTE MINNELLI
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Tuottaja teloi Minnellin viimeisen elokuvan Kohtalon tuulet (A Matter of Time, 1976), ja ohjaaja irtisanoutui työstä, jonka uumenissa voi aavistaa kiehtovan teoksen. Liza Minnelli tulkitsee Roomaan sijoittuvan tuhkimotarinan pääosan, Ingrid Bergman nähdään eksentrisenä kreivittärenä ja mukana vilahtaa myös toinen kuulun elokuvaperheen tytär Isabella Rossellini esikoisroolissaan.

Kompassineulani kieltäytyy horjumasta, vaikka kolmas maailmansota, Harmagedon ja tupakkayskä tuhoavat planeettaa, sillä olen ollut liian uppoutunut muihin asioihin. Mieleni ovat täyttäneet toisten aikojen vivahteet ja yksityiskohdat. Kiinnostukseni on ollut liian totaalista häiriöityäkseen nykyhetken välittömyydestä ja liian erikoistunutta ollakseen jaettavissa muiden kanssa. Seuraelämän keskusteluissa tulee harvoin taukoja, joita voi täyttää rokokoovaatteiden tuntemuksella.

– Vincente Minnelli

A Matter of Time on saanut hyvin rajallisen levityksen ja siitä on liikkeellä ainoastaan tuottajan tunnilla lyhentämä ja uudelleen leikkaama versio, jonka Minnelli on kieltänyt. Tästä versiosta ei pääse selville elokuvan monitasoisesta eri aikaulottuvuuksien ja todellisuus-kuvitelma-sfäärien risteytyksestä. Kreivittären nuoruudenmuistoilla, joita eläytyvä palvelustyttö Nina ruumiillistaa, on kuitenkin ilmeinen yhteys Ninan tulevaisuuden elokuvarooleihin: elokuva aateliston viimeisenä pakopaikkana?

Minnelli on kuvannut jälleensyntymistä konkreettisesti elokuvissa Hyvästi Charlie ja Kerran kirkkaana päivänä. A Matter of Timessa kreivitär jatkaa elämäänsä Ninassa, joka löytää oman elämänsä, syntyy itsekseen kreivittären kautta. Itsensä löytäminen ja toteuttaminen, perhosen kuoriutuminen toukasta on Minnellin tuotannon ja musikaali-lajityypin ehkä suurin teeman, ja tässä on jännittävä yhtymäkohta ns. realistisen epiikan kehityskertomuksiin (esim. Mark Donskoin Gorki-trilogia, Taviani-veljesten Isäni, Herrani). A Matter of Time kuvaa elämänvoiman siirtymistä uudelle sukupolvelle ja on täynnä positiivista uhmaa: järkkymätöntä uskoa ihmisen mahdollisuuksiin toteuttaa unelmansa.

Mutta jos Minnelli onkin täydesti unelman puolella, on A Matter of Timessa katkeraa ambivalenssia. Juhlittu, ylellisyydessä elänyt rakkauden jumalatar on köyhtynyt ja vanhentunut ikään "jossa rakkaudesta pitää maksaa". Hän on menettänyt täysin ajan tajun ja elää menneisyydessä ulkomaailmasta vieraantuneena. Julman selvännäköisessä kohtauksessa, jossa entinen aviomies käy tapaamassa kreivitärtä vuosien jälkeen, tämä hehkuttaa koko sydämensä vakaumuksella ja kaunopuheisuudella esiin intohimonsa vanhaan rakastajaansa kuin olisi juuri rakastellut hänen kanssaan. Miehen poistuessa kreivittären katseen laskeutuminen ikkunan ääressä siirtää hänet täyttymyksestä takaisin kadotukseen.

Oli selvää, että Minnellin ja  Ingrid Bergmanin piti tehdä yhteinen elokuva. Heissä jos kessään Hollywoodissa oli pisara aateluutta. Suosiota ja kunniaa tästä yhteistyöstä tuli yhtä vähän kuin Ingrid Bergmanin elokuvista Roberto Rossellinin kanssa. Kuitenkin näyttelijättären kasvoilla on yhä tuo hehku, joka lumosi maailman, ja kreivittären julmissa, särkyneissä silmissä on vähintään yhtä paljon voimaa kuin Syyssonaatin äidissä.

Isä Minnelli on pannut kaiken uskonsa tytär Minnellin esittämään Ninaan. Enää ei voida sanoa, missä kulkee elämän ja elokuvan raja noilla kasvoilla, jotka reagoivat kaikkeen ja välittävät jokaisen kokemuksen ja tunnetilan lapsen suoruudella.

Ninan ja kreivittären suhde muistuttaa Judy Garlandin ja James Masonin suhdetta George Cukorin elokuvassa Tähti on syntynyt. Kreivitär opettaa Ninan näkemään itsensä. Tapahtuu minän haltuunotto, kuten Kirk Douglasille elokuvan Kaksi viikkoa vieraassa kaupungissa lopussa. Maailma, joka ei ole valmis vastaanottamaan Fordin Seitsemän naisen, Chaplinin Hongkongin kreivittären ja Minnellin A Matter of Timen kaltaisia testamentteja, on niitä köyhempi. 

– Markku Varjola (1987)