Hardcore (1978)

Den nakna natten/Hardcore - alaston yö
Ohjaaja: 
Paul Schrader
Henkilöt: 
George C. Scott, Peter Boyle, Season Hubley
Maa: 
USA
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
K18
Kesto: 
108 min
Teemat: 
RIKOLLINEN 1970-LUKU
Kopiotieto: 
KAVI 35 mm
Paul Schraderin Hardcore – Alaston yö (Hardcore, 1978) liikkuu Schraderin kirjoittaman Taksikuskin tavoin seksityöläisten puolimaailmassa. Michiganilainen yrittäjä Van Dorn (George C. Scott) matkustaa Los Angelesiin pelastaakseen kadonneen tyttärensä pornotuottajien kynsistä.

Paul Schraderin käsikirjoituksissa Martin Scorsesen Taksikuskiin ja toiseen itse ohjaamaansa elokuvaan Alaston Yö on kosolti yhteisiä piirteitä. Molemmat elokuvat ovat vimmaisia tutkimusmatkoja amerikkalaisen elämänmuodon pimeälle puolelle, kummallekin on ominaista uskonnollisen moraliteetin ja allegorian painottaminen; kummankin elokuvan helvettikuvitelmat nousevat suurkaupungin alamaailman infernaalisista näyistä. Sekä Taksikuskissa että Alastomassa Yössä esiintyvät langenneet enkelit muistuttavat suuresti toisiaan: Jodie Fosterin ja Season Hubleyn tulkitsemat lapsihuorat ovat sekä sisaria että sukulaissieluja.

Alastomassa Yössä on yli jännittyneen ja dikotomisen moraalisaarnan makua: sen kulttuuriset ääripisteet on vedetty tavattoman kireälle. Michiganin Grand Rapidsin kalvinistinen yhteisö ja Los Angelesin ja San Franciscon kuumeinen porno- ja seksiteollisuus törmäävät toisiinsa, kun keski-ikäinen tehtailija Jake VanDorn lähtee etsimään kadonnutta ja karannutta tytärtään suurkaupunkien likaisista viidakoista. Predestinaatioon ja lunastukseen tiukasti uskova VanDorn joutuu ainakin näennäisesti muuttamaan käsityksiään sekä itsestään että maailmasta joutuessaan vastatusten seksimaailman ja johdonmukaisen arvon puuttumisen kanssa.

Sekä Taksikuskissa että Alastomassa Yössä Schrader osoittaa, miten keskiluokkaisen ajattelun ehdottomat vastakohdat ovat läheistä sukua toisilleen: tavallinen liiketoiminta ja rikollisuus, puritanismi ja prostituutio, laillisuus ja väkivalta. Säädyllisyyden ja alennuksen välinen seinä on hyvin ohut. Bordelliin käyvät samat luottokortit kuin huonekaluliikkeisiin. Kristillisen nuorisoyhdistyksen estyneistä seksileikeistä on lyhyt askel kovan pornon karkeimpaan sadomasokismiin. Nuhteeton ja hurskas kansalainen turvautuu nopeasti brutaaliin pahoinpitelyyn saadakseen haluamansa tiedot.

Juhlallisesti voisi sanoa, että Schraderin elokuva käsittelee rakkauden puutetta, sitä miten puhtauden tavoittelu myös vääristää ja tappaa rakkauden. Schraderin ja George C. Scottin sukellus Kalifornian pimeälle puolelle tulee myös lähelle salapoliisielokuvan peruskuviota: yksityisetsivä vastaan rappeutunut yhteisö, uhkaava alamaailma. Scottin omatekoinen yksityisetsivä törmää viidakon lakeihin ja oppii muuntautumaan, ulvomaan sutena susien joukossa. Kuten Taksikuskissa, sankaruus toteutuu ja lunastus tapahtuu vain väkivaltaisen purkauksen kautta.

- Pertti Lumirakeen (1979), Sakari Toiviaisen (1979) ja muiden lähteiden mukaan