Pako New Yorkista (1981)

Escape from New York/Flykten från New York
Ohjaaja: 
John Carpenter
Henkilöt: 
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Adrienne Barbeau, Harry Dean Stanton, Isaac Hayes
Lisähenkilöt: 
tuottaja Debra Hill • kuvaus Dean Cundey • lavastus Joe Alves • musiikki John Carpenter
Maa: 
USA/GB
Tekstitykset: 
suom. tekstit/svenska texter
Ikäraja: 
K16
Kesto: 
99 min
Teemat: 
JOHN CARPENTER
John Carpenterin elokuvassa Pako New Yorkista (1981) tulevaisuuden metropoli on valtava, muusta maailmasta eristetty vankila, jossa rikolliset elävät omien lakiensa mukaisesti. Kun Yhdysvaltojen presidentti joutuu pelastautumaan lentokoneestaan Manhattanille, pelastusoperaatio on ex-sotasankarista paatuneeksi rikolliseksi päätyneen spesialistin varassa.

Kauhu, väkivalta ja epätodellisuus ovat John Carpenterin elokuvien kolme perusjuonnetta; hänestä on tullut pommin varjossa kyyhöttävien synkkien sielunmaisemien pakanallinen tulkitsija. Pako New Yorkista on Carpenterin ensimmäinen suuren budjetin elokuva ja se edustaa tekijänsä nihilismiä selkeimmillään. Kyseessä on tulevaisuudennäky New Yorkista vuonna 1997, jolloin ihmiskunnan painajaisunet ovat toteutuneet. Rikollisuus on Yhdysvalloissa noussut 400 prosenttia kymmenvuosittain ja New Yorkin keskusta, koko Manhattanin saari, on eristetty vankila-alueeksi, missä rikolliset saavat elää vapaasti omien ehtojensa ja hierarkiansa, toisin sanoen viidakon lakien mukaan.

Supervallat ovat keskenään sotajalalla ja draama käynnistyy, kun Yhdysvaltain presidenttiä huippukokoukseen kuljettava lentokone kidnapataan ja tuhotaan. Presidentti putoaa pelastuskapselissa Manhattanille tietämättä hänen mukanaan olevasta kasetista, joka vuorokauden sisällä huippukokoukselle toimitettuna saattaisi estää puhkeamassa olevan ydinsodan. Pelastajaksi lähetetään Snake Plissken, superrikollinen ja entinen sotasankari, yhteiskunnan myrskyjen kovaksikeittämä ja karilleheittämä siipirikko, jota julmistaa yksinäisyys ja oman nahkansa säilyttäminen. Hänen vatsaansa on tatuoitu käärme, Supermiehen maagisen voimanmerkin nyrjähtänyt muoto.

Yksikään valonsäde ei lävistä Carpenterin lohdutonta tulevaisuudennäkyä. Olemassaolon taistelu vahvimman lain mukaan ja kaikkia keinoja käyttäen hallitsee hänen luomaansa maailmaa. Pimeys on nielaissut sivistyksen ja New Yorkin, jota Carpenter ei edes näytä päivänvalossa. Manhattan on aavekaupunki, missä kannibalismia harjoittavat rikollisjoukot kilpailevat elintilasta törkyisillä kaduilla ja viemäriverkostossa. Katsoja ei voi välttyä ajatukselta, että itse asiassa Carpenter kuvaa sivilisaation romahdusta atomisodan jälkeen, jolloin mikään normaaliksi uskomamme teknillinen tai sosiaalinen järjestelmä ei enää toimi. Pelastusta ei ole odotettavissa muurin toiseltakaan puolelta, Manhattanin ulkopuolisesta "järjestäytyneestä" yhteiskunnasta, joka edustajiensa valossa näyttäytyy yhtä hyytävänä, kylmän epäinhimillisenä tai raukkamaisena.

Tapani Maskulan (1981) ja muiden lähteiden mukaan