Aprillipäivä laittaa medialukutaidon koetukselle

Tänään on päivä, jolloin sanomalehdet julkaisevat valeuutisia, organisaatiot laskevat liikkeelle valetiedotteita ja kansalaiset jekuttavat toisiaan. Osan aprillipiloista tunnistaa heti, mutta osa on niin taitavasti laadittu, että ammattitoimittajatkin menevät lankaan.

Ajankohtaisuus on yksi tärkeimmistä uutiskriteereistä. Tuoreinta juttua metsästäessään toimitukset tarttuvat hanakasti ilmiöihin ja vireillä oleviin keskusteluihin. Kiireessä ei ole aina aikaa tarkistaa tiedotteiden faktoja, vaan ne lipsahtavat nettiin lähes sellaisinaan. Tänään ainakin Yle ja Helsingin Sanomat uutisoivat verkkosivuillaan rakennusyhtiö SRV:n rakennuttavan majakan Helsingin Kalasatamaan. Uutiset oli laadittu SRV:n julkaiseman tiedotteen pohjalta. SRV:n johto oli juonessa mukana ja vakuutti toimittajille, että kyseessä ei ole aprillipila. Muutaman tunnin kuluttua SRV julkaisi kuitenkin uuden tiedotteen, jossa jekutus paljastettiin.

Miten lukija voi sitten tietää, mikä aprillipäivänä julkaistuista uutisista on totta ja mikä ei? Medialukutaidon kannalta aprillipäivä on erinomainen: silloin jos milloin kannattaa tarkistaa epäuskottavalta tuntuvan uutisen lähteiden ja haastateltavien uskottavuus, etsiä tietoa samasta asiasta myös muista medioista ja suhteuttaa uutinen aiemmin samasta aiheesta kirjoitettuun. Yleissivistys on hyvän medialukutaidon perusta niin aprillipäivänä kuin muulloinkin.

Sosiaalinen media mahdollistaa monenlaisia jallituksia. Tekstimuotoinen valeuutinen ei ole ainoa aprillipilan muoto, vaan se voi olla esimerkiksi kuvamanipulaatio neliön muotoisista kananmunista, vanhan uutisen otsikon vaihtaminen tai verkkosivujen fontin muuttaminen (tähänastinen oma suosikkini tämän vuoden aprillipiloista!).

Aprillipäivän valeuutiset tekevät tietyllä tavalla näkyväksi sen, että uutisten takana on ihminen, ei jokin kasvoton mediakoneisto. Myös isojen mediatalojen uutiset syntyvät yksittäisten ihmisten valintojen seurauksena. Toisenlaiset valinnat esimerkiksi näkökulman, haastateltavien ja otsikoinnin suhteen johtavat täysin erilaiseen uutiseen. Tämän ymmärtäminen on yksi medialukutaidon kulmakivistä.

Toivon kuitenkin, että aprillipäivän valeuutiset eivät johda siihen, että ihmiset menettävät luottamuksensa mediaa kohtaan kokonaan. Mediaan on voitava myös luottaa tiedonvälittäjänä – kunhan säilyttää mukana hitusen epäilyä.

Aprillipäivän valeuutisia voi käsitellä oppilaiden kanssa esimerkiksi Sanomalehtien liiton tuoreen Uutisten lukutaito -materiaalin avulla. Aina parempi, jos oppilaat pääsevät itse laatimaan omia valeuutisiaan!

Suvi Tuominen
projektipäällikkö

KAVIn työntekijät , MEKU