Suomi-Filmin pukuja KAVIn kokoelmiin

YLE on lahjoittanut Kansallisen audiovisuaalisen instituutin museokokoelmiin pukuja kotimaisen elokuvan kulta-ajalta. Lahjoitukseen sisältyy esimerkiksi värikkäitä miekkailuasuja historiallisista seikkailuelokuvista sekä tyylikkäitä 1940-luvun jakkupukuja.

KAVI on saanut lahjoituksena Ylen Tampereen puvustamolta yli kolmekymmentä rooliasua Suomi-Filmi Oy:n elokuvista. Pukuja on tarkoitus laittaa valikoiden esille mm. elokuva-arkiston toimintaa esittelevässä näyttelyssä vuonna 2017. Puvut ovat olleet käytössä kahdeksassatoista Suomi-Filmin elokuvassa vuosina 1938–1954. Noin puolet museolle tulleista rooliasuista kuuluvat kahteen 1600-luvulle sijoittuvaan elokuvaan, Valentin Vaalan Sysmäläiseen (1938) ja Ilmari Unhon Sadan miekan mieheen (1951).

Näiden kahden hienon pukukokonaisuuden lisäksi museokokoelmiin saatiin muun muassa Katjushka Danilovan (Tuulikki Paananen) pitkä univormumainen puku elokuvasta Aktivistit (1939) ja Annina Grahnin (Eeva-Kaarina Volanen) valkoinen iltapuku elokuvasta Kesäillan valssi (1951). Useissa puvuissa ovat säilyneet Suomi-Filmin vanhat leimat ja merkinnät, mutta ei tietoa siitä, missä elokuvissa niitä on käytetty. Rooliasut saatiin tunnistettua vertailemalla puvuista otettuja kuvia elokuvien mustavalkoisiin still-valokuviin.

Saadut rooliasut täydentävät hienosti KAVIn museokokoelmaa suomalaisen elokuvan kulta-ajaksi kutsutulta ajanjaksolta. Kaksi vuotta sitten KAVI sai lahjoituksena Ylen Pasilan puvustamosta Suomen Filmiteollisuudelle kuuluneita rooliasuja. Tähän lahjoitukseen sisältyy esimerkiksi elokuvasta Tanssi yli hautojen (1950) kolme rooliasua, jotka ovat olleet esillä tänä keväänä KAVIn aulagallerian ”Epookkipukuja ja taikalyhtyjä” -näyttelyssä. Nämä asut suunnitteli historiallisten pukujen asiantuntija Bure Litonius, jonka kädenjälki näkyy myös Sadan miekan miehen puvuissa.

Monen rooliasun suunnittelija ei kuitenkaan ole tiedossa. Tämä asia jätettiin usein mainitsematta elokuvan tekijätiedoissa. Tiedetään kuitenkin, että nyt lahjoituksessa saatuja pukuja on ollut laatimassa ainakin Suomi-Filmin neulomossa puvustonhoitajana työskennellyt Tuli Arjo (oikealta nimeltään Evdokia Nikitin).

Suomen Filmiteollisuuden puvut siirtyivät aikoinaan Yleisradion haltuun 1960-luvun puolivälissä. Tuotantoyhtiö teki konkurssin joulukuussa 1965. Suomi-Filmi taas luopui pukuvarastostaan jo vuonna 1960, jolloin puvut myytiin silloiselle Tesvisio Oy:lle. Tesvision toimiluvan puitteissa toimi tamperelainen tv-kerho Tamvisio. Vuonna 1965 Tesvisio liitettiin Yleisradioon ja Tesvisio-Tamvisiosta tuli Tampereella toimiva TV-ohjelma 2.

Näitä vanhoja Suomi-Filmin, samoin kuin Suomen Filmiteollisuuden, rooliasuja on käytetty televisiotuotannoissa eri vuosikymmeninä.  Nykyisin vanhoille elokuva-asuille on kuitenkin enää harvoin käyttöä, koska naisten puvut ovat liian pieniä monille nykynäyttelijöille. Esimerkiksi Helena Karan Sylvi-elokuvassa (1944) käyttämän leningin vyötärön ympärysmitta on 64 senttimetriä. Miesten takit taas ovat käyneet ahtaiksi hartioista.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Jussi Viirret, museoamanuenssi, jussi.viirret@kavi.fi, puh. 050 539 6642
Tommi Partanen, vastaava arkistonhoitaja, tommi.partanen@kavi.fi, puh, 02953 38125

Kuvia mm. elokuvista Kesäillan valssi, Sysmäläinen, Sadan miekan mies, Omena putoaa.

Tiedote julkaistu 14.6.2016